opracowany w oparciu zapisy Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku / z późniejszymi zmianami/, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum oraz Konwencję o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 roku.
Ujednolicony tekst z uwzględnieniem zmian wprowadzonych Uchwałą Rady Pedagogicznej Publicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek z dnia 31 sierpnia 2011 roku w sprawie zmian w Statucie Publicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek dokonanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr 35,poz.222)
STOWARZYSZENIA ROZWOJU WSI JARNOŁTÓWEK
§ 1.1
4. Organem prowadzącym Szkołę jest Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Jarnołtówek.
- Szkole – należy przez to rozumieć Publiczną Szkolę Podstawową Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek z oddziałami przedszkolnymi.
- Ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty/ z późniejszymi zmianami/
- Nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły i oddziału przedszkolnego,
- Rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców uczniów szkoły i dzieci z oddziałów przedszkolnych lub ich prawnych opiekunów,
- Uczniach – należy przez to rozumieć uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek i wychowanków oddziałów przedszkolnych.
§ 1.2.
Szkole może zostać nadane imię przez organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
II. PROWADZENIE SZKOŁY
. § 2.1
§2.2
2. Stowarzyszenie zatrudnia Dyrektora Szkoły.
§ 3.1
Nadrzędnym celem działań edukacyjnych szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą wzajemnie uzupełniające się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela.
Szkoła w zakresie nauczania zapewnia uczniom w szczególności:
W szkole uczniowie kształcą swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata.
Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach edukacyjnych dostosowanych do okresów rozwojowych dziecka:
1) etap I – klasy I – III szkoły podstawowej,
2) etap II – klasy IV – VI szkoły podstawowej,
3) etap III – gimnazjum.
Szkoła realizuje cele i zadania poprzez:
§ 3.2
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
Program Wychowawczy Szkoły, Program Profilaktyki i Szkolny Zestaw Programów Nauczania stanowią załączniki do niniejszego Statutu.
§ 4
Organami Szkoły są:
a) Dyrektor Szkoły,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców,
d) Samorząd Uczniowski,
§ 4.1
Kompetencje organów Szkoły
a) Dyrektor Szkoły
1) Obowiązki:
- opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych Szkoły, tj. rocznego planu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, arkusza organizacyjnego szkoły i tygodniowego rozkładu zajęć,
- opracowanie oraz zatwierdzenie zakresu obowiązków nauczycieli i pracowników niepedagogicznych Szkoły,
- dobór kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych oraz ich
zatrudnianie i zwalnianie,
- kierowanie całokształtem działań Szkoły, a w szczególności;
a) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju,
b) współdziałanie z Samorządem Uczniowskim,
c) podejmowanie decyzji w sprawie realizacji obowiązku szkolnego,
d) zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki,
e) pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców, organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej oraz oceniania tej kadry,
f) współdziałanie z Radą Rodziców i zapewnienie jej wpływu na działalność Szkoły,
g) określanie w porozumieniu z radą rodziców wzoru jednolitego stroju obowiązującego w szkole,
h) realizacja uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji oraz wstrzymanie uchwał niezgodnych z prawem,
i) przedstawianie Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji z działalności Szkoły,
j) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły oraz ich prawidłowe i racjonalne wykorzystanie,
k) sprawowanie nadzoru nad prowadzoną przez Szkołę działalnością kursową oraz działalnością opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez inne podmioty prawne,
l) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych,
2) Dyrektor ma prawo do;
a) wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom Szkoły,
b) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
c) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły zgodnie z Kodeksem Pracy,
d) oceny pracy nauczycieli i innych pracowników,
e) reprezentowania Szkoły na zewnątrz,
f) inicjowania eksperymentów i nowoczesnych metod nauczania,
g) wnioskowanie na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
h) wyrażania zgody na działalność organizacji i stowarzyszeń na terenie Szkoły po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.
3) Dyrektor Szkoły odpowiada za:
a) poziom uzyskiwanych wyników nauczania i wychowania,
b) zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu,
c) bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie podczas zajęć organizowanych przez Szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,
d) celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność Szkoły,
e) prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej zgodnie z odrębnymi przepisami,
f) bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania
g) wyznaczenie w razie nieobecności Dyrektora Szkoły, nauczyciela pełniącego obowiązki dyrektora, który uzyska akceptację Rady Pedagogicznej,
h) w wykonywaniu swych zadań współpracuje z organami Stowarzyszenia
i) realizację uchwał Zgromadzenia oraz Zarządu Stowarzyszenia, podjętych w ramach ich kompetencji
b) Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy;
a) uchwalanie regulaminu swojej działalności ,
b) zatwierdzanie planu pracy opracowanego przez Dyrektora Szkoły,
c) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
e) ustalanie organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,
f) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
Rada Pedagogiczna ma prawo do:
- Opiniowania
a) arkusza organizacyjnego Szkoły,
b) tygodniowego rozkładu zajęć,
c) projektu planu finansowego Szkoły
d) wniosków Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- Występowania do
a) organu prowadzącego z umotywowanym wnioskiem o odwołanie z funkcji Dyrektora,
b) w przypadku wstrzymania przez Dyrektora Szkoły uchwały Rady Pedagogicznej występuje o rozstrzygnięcie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego Szkołę.
c) Rodzice uczniów mają prawo do wyłonienia swojej reprezentacji –
Rady Rodziców.
Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców Szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Szkoły. Szczególnym celem jest działanie na rzecz funkcji opiekuńczo-wychowawczej Szkoły, stwarzanie warunków do nauki i rozwoju ucznia, współdziałanie z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim.
d) W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania i wychowania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością zaspokajania własnych zainteresowań,
d) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Szkoły w porozumieniu z Dyrektorem,
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego,
g) prawo do opiniowania pracy nauczyciela ocenianego, zachowując kryteria oceniania zawarte w Regulaminie Samorządu Uczniowskiego,
§ 4.2
Zasady współdziałania organów Szkoły;
a) zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie, Szkole oraz z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
b) uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
c) uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,
d) wyrażania i przekazywania Dyrektorowi Szkoły opinii na temat pracy Szkoły,
e) zapoznania się ze Statutem Szkoły,
f) odwoływania się w sprawach spornych do statutowych organów Szkoły
g) decydowania o uczęszczaniu dziecka na zajęcia edukacyjne „Przysposobienie do życia w rodzinie’’.
Rodzice dziecka zobowiązani są do:
§ 4.3.
Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w Szkole;
1. Konflikt pomiędzy nauczycielem a uczniem;
a) wychowawca klasy – dla nauczycieli uczących w danej klasie,
b) Dyrektor Szkoły – dla wychowawców i nauczycieli zatrudnionych w Szkole,
§ 5.
Statut Szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów §.5-9.
§ 5.1
Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym cyklu zajęć realizują obowiązkowe na danym etapie kształcenia zajęcia edukacyjne określone planem nauczania; zestawy programów nauczania(cele i treści oraz umiejętności), a także zadania wychowawcze szkoły, które uwzględniane są w programie wychowawczym oraz umożliwiają ustalenie kryteriów i wymogów egzaminacyjnych.
§ 5.2
W szkole funkcjonują oddziały przedszkolne, realizujące program wychowania przedszkolnego.
§ 5.3
Dopuszcza się ze względów demograficznych organizację nauczania w klasach łączonych,
§ 6.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć oraz uzgadniając terminy zajęć uczniów z innymi nauczycielami uczącymi w tej klasie .
Godzina zajęć w oddziałach przedszkolnych trwa 60 minut.
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności nauki religii, zajęć języka angielskiego, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić
- dzieci w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut
§ 6.1.
Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 26 uczniów.
W miarę potrzeb edukacyjnych oddziały można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych, informatyki i zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń.
§ 6.2.
Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są w grupach liczących do 26 uczniów. Powyżej 26 uczniów następuje podział na grupy. Grupy ćwiczebne mogą być koedukacyjne.
§ 6.3.
W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 26 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust.2, można dokonać za zgodą organu prowadzącego.
§ 7.
Szkoła nie posiada świetlicy. Uczniowie, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub opiekunów, mogą korzystać z czytelni biblioteki szkolnej. §8.
Biblioteka Szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
Biblioteka umożliwia korzystanie ze zbiorów na podstawie tygodniowego rozkładu zajęć. Zasady korzystania ze szkolnej biblioteki zawarte są w jej regulaminie, stanowiącym załącznik do niniejszego Statutu.
Obowiązki nauczyciela bibliotekarza obejmują:
I .Pracę pedagogiczną z czytelnikami poprzez:
1) udostępnianie zbiorów;
2) udzielanie informacji;
3) rozmowy z czytelnikami;
4) inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego;
5) informowanie o stanie czytelnictwa;
6) wizualną propagandę książek;
7) wdrażanie do ustawicznego kształtowania nawyków czytelniczych uczniów;
8) przygotowanie do problemowego przyswajania wiedzy przez kontakt z książką,
czasopismami itp.
9) realizację programu z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego;
10) doskonalenie swojego warsztatu pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia
zawodowego.
II. Prace organizacyjne:
1) gromadzenie, ewidencję i opracowywanie zbiorów
2) selekcję oraz konserwację zbiorów;
3) organizację udostępnienia zbiorów;
4) wspomagania procesu edukacji czytelniczej;
5) planowanie, sprawozdawczość, odpowiedzialność;
6) prowadzenie dziennika pracy Biblioteki Szkolnej na podstawie opracowanego planu pracy biblioteki;
7) opracowanie regulaminu Biblioteki Szkolnej, który podlega zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i zatwierdzeniu przez Dyrektora Szkoły.
III. Współpracę z rodzicami i instytucjami oświatowo - wychowawczymi.
IV. Organizowanie lub współudział w organizowaniu imprez kulturalnych organizowanych przez Szkołę.
V. Inne prace zlecone przez Dyrektora Szkoły.
§ 8.1.
Z biblioteki mogą korzystać:
§ 9.
Szkoła nie posiada internatu.
§ 10.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
§ 10.1.
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
„Kalendarz nowego roku szkolnego” przygotowany przez Dyrektora Szkoły powinien być podany uczniom i rodzicom przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym i powinien zawierać terminy rozpoczynania i kończenia zajęć, terminy przerw w nauce, terminy posiedzeń klasyfikacyjnych Rady Pedagogicznej oraz terminy odwoływania się od ustalonych stopni i ocen.
§ 10.2.
Organizację zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora Szkoły zgodnie z arkuszem organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§10.3
Podstawową forma pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne, prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.
§10.4
Każda planowana impreza szkolna musi być zgłoszona do Dyrektora Szkoły i odpowiadać postanowieniom zawartym w odpowiednim regulaminie.
VI. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY.
§ 11.
W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi w oparciu o arkusz organizacyjny, zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym jest posiadanie kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 11.1.
Obowiązkiem nauczyciela przedmiotu jest:
i woli oraz realizacja zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy Szkoły;
rozkładem materiału;
16.Poinformowanie ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanych dla niego stopniach semestralnych (rocznych).. O przewidywanym stopniu niedostatecznym nauczyciel przedmiotu obowiązany jest powiadomić ucznia ustnie, a jego rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed
zakończeniem semestru (rocznych zajęć dydaktyczno — wychowawczych)
§ 11. 2.
Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:
§ 11. 3.
Praca nauczyciela powinna cechować się bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów, podmiotowym i sprawiedliwym ich traktowaniem, indywidualnym podejściem do spraw każdego ucznia. Nauczyciel ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji uzyskiwanych od wychowawców, rodziców, pedagoga i psychologa, Dyrektora Szkoły lub z innych źródeł - dotyczących spraw osobistych i rodzinnych ucznia.
§ 11.4.
Nauczycielowi nie wolno wykorzystywać uczniów do załatwiania żadnych spraw osobistych.
§ 11.5.
. W szkole tworzy się stanowiska:
§ 11.6.
Szczegółowe zakresy czynności w/w pracowników ustała Dyrektor Szkoły oddzielnie dla każdego pracownika na podstawie obowiązujących przepisów.
§ 12.
W szkole przewiduje się tworzenie stanowiska wicedyrektora.
§12.1
Uprawnienia wicedyrektora:
1.Podczas nieobecności w pracy Dyrektora z uzasadnionych powodów przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:
a) podejmuje decyzje w sprawach pilnych
b) współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkołę
c) nadzoruje pracę sekretariatu personelu obsługowego
2.Ma prawo nie zatwierdzać godzin(etatowych, zstępczych) nauczycielom, którzy je przepracowali, ale nie dokonali na bieżąco zapisu ich tematu w odpowiednich dziennikach zajęć.
3.Ma prawo – w przypadku jawnego naruszenia dyscypliny pracy przez nauczyciela lub pracownika nie będącego nauczycielem – do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie go do Dyrektora Szkoły.
4.Nadzoruje systematycznie i na bieżąco nauczycieli z pełnienia dyżurów podczas przerw międzysekcyjnych i po lekcjach.
§12.2
Obowiązki wicedyrektora:
1.Sporzadza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych zgodnie z higieną pracy umysłowej, dokonuje koniecznych poprawek, czuwa nad jego przestrzeganiem przez nauczycieli i uczniów.
2.Organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli, prowadzi ich właściwą dokumentację, rozlicza nauczycieli zastępujących z prawidłowego odbycia zastępstw i zapisu w dziennikach zajęć.
3. Sporządza miesięczny wykaz przepracowanych przez nauczycieli godzin ponadwymiarowych i zastępczych.
4.Dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej m.in. dzienników, arkuszy ocen.
5.Kontroluje i prowadzi dokumentację o prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych.
6. Opracowuje kalendarz szkolny
.7.Wykonuje inne prace zlecone przez Dyrektora Szkoły
§ 13.
Szkoła nie prowadzi oddziałów specjalnych.
§ 14.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb, a także współpraca w zakresie nauczania i wychowania uczniów danego oddziału oraz wymiany informacji;
a) ewaluacja szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów sprawdzania wiedzy
b) ewaluacja szkolnych zestawów programów nauczania i szkolnych zestawów podręczników
c) przygotowania wniosków do modyfikacji:
d) ustalenie sposobów badania wyników nauczania
e) inspirowanie i organizowanie doskonalenia zawodowego
f) doradztwo metodyczne dla początkujących nauczycieli
g) gromadzenie materiałów dydaktycznych i ich efektywne wykorzystanie do pracy zawodowej
h) korelacja działań związanych z przygotowaniem uczniów do konkursów, olimpiad itp.
§ 14.1.
W Szkole może być tworzony Zespół Wychowawczy, opracowujący zmiany programu wychowawczego szkoły analizujący prawidłowość ustalenia ocen z zachowania przez wychowawców klas, analizujący sytuację wychowawczą Szkoły, wysuwający wnioski w tym zakresie do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej. Skład zespołu ustała się na konferencji plenarnej Rady Pedagogicznej.
§ 14.2.
Wszyscy pracownicy Szkoły, uczniowie i ich rodzice mają obowiązek dostosowania swoich działań wychowawczych do zapisów „Programu Wychowawczego Szkoły” łącznie z zapisami niniejszego Statutu w tym zakresie.
§ 14.3.
Zespół Wychowawczy co najmniej dwukrotnie w ciągu roku przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki analizy stanu wychowawczego Szkoły.
§ 15.
Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
§ 15.1
Zadaniem wychowawcy jest:
§ 15.2.
Wychowawca w celu realizacji zadań wymienionych w ust. 2:
wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły;
§ 15.3.
Wychowawca korzysta w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej nauczycieli - doradców, pedagoga i psychologa, logopedy, pracowników Poradni Psychologicznej, pielęgniarki szkolnej, kuratorów zawodowych, pracowników Wydziału Prewencji Policji, współpracuje z instytucjami kulturalno - oświatowymi działającymi w środowisku.
§ 15.4.
Zmiana wychowawcy może nastąpić:
§ 15.5.
Decyzję w sprawie zmiany wychowawcy podejmuje Dyrektor Szkoły w terminie 14 dni od złożenia wniosku. Od decyzji Dyrektora przysługuje odwołanie w terminie 14 dni do organu prowadzącego Szkołę.
§15.6.
Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca.
§ 15.7.
W okresie pomiędzy posiedzeniami Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły informuje pracowników o istotnych sprawach szkolnych oraz wydaje zarządzenia w formie pisemnej, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim. Wszyscy pracownicy Szkoły zobowiązani są do systematycznego zapoznawania się z zarządzeniami Dyrektora Szkoły oraz terminowego wykonywania zawartych w nich poleceń.
VII. UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 16.
Podstawą prawną działalności Szkoły jest orzeczenie organizacyjne, które określa zasięg terytorialny i stopień organizacyjny szkoły.
gimnazjum nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń ukończy 18 lat.
§ 17.
Uczeń może być nagradzany za;
W Szkole przewiduje się następujące nagrody dla uczniów:
a. dla klas I - III na wniosek nauczyciela - wychowawcy
z pkt.3 a) i b);
Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie regulaminów szkolnych:
ustnym upomnieniem wychowawcy klasy;
jeśli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy, Samorządu Klasowego lub
Uczniowskiego, Rady Rodziców lub Rady Pedagogicznej.
- do wychowawcy klasowego,
- do dyrektora szkoły,
- do organu prowadzącego szkołę ,
- do opolskiego kuratora oświaty
§ 17.1.
Po wyczerpaniu wszystkich możliwości oddziaływań wychowawczych dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadkach:
a) wandalizmu,
b) ciągłego opuszczania zajęć bez usprawiedliwienia,
c) pobić zagrażających życiu i zdrowiu drugiej osoby,
d) nagminnych kradzieży i wyłudzania,
e) nagannego zachowania w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły
§ 17.2.
on również do niezwłocznego poinformowania Dyrektora Szkoły o każdym
wypadku, mającym miejsce podczas powyższych zajęć.
§ 18.
Prawa i obowiązki ucznia
§ 18.1.
Uczeń ma prawo do:
a) dla uczniów z rodzin niepełnych, wielodzietnych lub będących w bardzo trudnej sytuacji materialnej istnieje możliwość sfinansowania w całości lub części kosztów zakupu podręczników lub odzieży z funduszu Rady Rodziców, PCK, Urzędu Miasta lub dochodów własnych Szkoły. Podania w tej sprawie uczeń lub jego rodzice składają na ręce Dyrektora Szkoły. Przed wydaniem decyzji organ finansujący pomoc może przeprowadzić wywiad środowiskowy lub rozmowy z zainteresowanymi rodzicami w miejscu ich zamieszkania;
15. do korzystania z pomieszczeń szkolnych tylko w obecności nauczyciela;
16. uczeń, który uważa, że jego prawa zostały naruszone, powinien postępować zgodnie z trybem składania skarg.
17. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
a) w pierwszej instancji:
- do wychowawcy klasowego,
- do dyrektora szkoły,
b) od orzeczenia dyrektora może być wniesione odwołanie
- do organu prowadzącego szkołę
Pisemną skargę wnosi uczeń lub jego rodzic ( prawny opiekun).
§ 18.2.
Uczeń ma obowiązek:
(za powyższe przekroczenia stosuje się w Szkole kary poczynając od nagany Dyrektora wzwyż);
§ 19.
Jako tradycję szkolną przyjmuje się:
IX.POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 20.
Szkoła używa następujących wzorów pieczęci urzędowych:
Regon 532198042-00021
§ 21
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 22.
Zasady prowadzenia przez Szkolę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§. 23
§.24
Wszystkie inne działania placówki, których nie ujęto w Statucie, regulują ustawy i rozporządzenia MEN
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia tj. 31 sierpnia 2011 roku.
ZAŁĄCZNIKI
DO STATUTU PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
STOWARZYSZENIA ROZWOJU WSI JARNOŁTÓWEK
Nr 1. Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania
Nr 2. Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyki.
Nr 3. Szkolny zestaw programów nauczania
Nr 4. Szkolny zestaw podręczników
Nr 5. Regulamin Rady Pedagogicznej
Nr 6. Regulamin Rady Rodziców
Nr 7. Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Nr 8. Regulamin Biblioteki Szkolnej
Nr 9 .Regulamin organizacji wycieczek szkolnych .
Nr 10. Regulamin organizacji dyskotek szkolnych (imprez)
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek