Statut - archiwum

Statut Publicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek

opracowany w oparciu zapisy Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku / z późniejszymi zmianami/, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum   oraz Konwencję o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 roku.

 

Ujednolicony tekst z uwzględnieniem zmian wprowadzonych Uchwałą Rady Pedagogicznej  Publicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek z dnia 31 sierpnia 2011 roku w sprawie zmian w Statucie Publicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek dokonanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola  oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr 35,poz.222)

 

 

STATUT

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

STOWARZYSZENIA ROZWOJU WSI JARNOŁTÓWEK

 

 

I.   PODSTAWOWE  INFORMACJE  O  SZKOLE

 

§ 1.1

  1. Nazwa Szkoły brzmi: PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA                                     STOWARZYSZENIA ROZWOJU WSI JARNOŁTÓWEK
  2. Siedzibą Szkoły jest budynek:109 w Jarnołtówku
  3. Szkoła jest szkołą publiczną w rozumieniu Art. 7 Ustawy z dnia 7 września 1991 roku  o systemie oświaty.

    4.    Organem prowadzącym Szkołę jest Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Jarnołtówek.

  1. Organem prowadzącym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Opolski Kurator Oświaty.
  2. Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 roku w sprawie ramowych planów nauczania wynosi 6 lat.
  3. Szkoła może prowadzić nauczanie indywidualne na podstawie odrębnych przepisów.
  4. Szkoła może prowadzić -  w zależności od specjalnych potrzeb edukacyjnych – klasy specjalne, integracyjne, terapeutyczne lub wyrównawcze, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego Szkołę stosując odpowiednie w tym zakresie przepisy
  5.  W Szkole może być prowadzona opieka przez organizacje i stowarzyszenia w formie świetlicy za zgodą organu prowadzącego Szkołę i po zapewnieniu przez te organizacje niezbędnych środków finansowych i rzeczowych.
  6.  Szkoła może prowadzić kursy i szkolenia dla uczniów i osób dorosłych  jako pozaszkolną formę nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami
  7. Ilekroć w dalszych paragrafach jest mowa bez bliższego określenia o:

-          Szkole – należy przez to rozumieć Publiczną Szkolę Podstawową Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek z oddziałami przedszkolnymi.

-          Ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 roku           o systemie oświaty/ z późniejszymi zmianami/

-          Nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego szkoły i oddziału przedszkolnego,

-          Rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców uczniów szkoły i dzieci            z oddziałów przedszkolnych lub ich prawnych opiekunów,

-          Uczniach – należy przez to rozumieć uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek i wychowanków oddziałów przedszkolnych.

§ 1.2.

    Szkole  może zostać nadane imię przez organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

                   

II. PROWADZENIE SZKOŁY

. § 2.1

  1. Publiczna Szkoła Podstawowa  w Jarnołtówku jest szkołą publiczną . Szkołę prowadzi Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Jarnołtówek, zwane dalej Stowarzyszeniem.
  2. Nadzór pedagogiczny – Kurator Oświaty w Opolu.
  3. Stowarzyszenie decyduje o istnieniu Szkoły oraz materialnych podstawach jej funkcjonowania
  4. Stowarzyszenie zatwierdza projekt budżetu szkoły opracowany przez Dyrektora.

 

        §2.2

  1. Budżet Szkoły jest prowadzony w ramach budżetu Stowarzyszenia

2. Stowarzyszenie zatrudnia Dyrektora Szkoły.  

                       

III  CELE  I  ZADANIA  SZKOŁY

 

§ 3.1

Nadrzędnym celem działań edukacyjnych szkoły jest wszechstronny rozwój ucznia. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą wzajemnie uzupełniające się            i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela.

Szkoła w zakresie nauczania zapewnia uczniom w szczególności:

  1. naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się
  2.  pisania i czytania ze zrozumieniem,
  3. poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
  4. dochodzenie do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
  5. rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności  przyczynowo- skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych,
  6. rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
  7. przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
  8. poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
  9.  poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie europejskiej

    W szkole uczniowie kształcą swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata.

     Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach edukacyjnych  dostosowanych do okresów rozwojowych dziecka:

1)      etap I – klasy I – III szkoły podstawowej,

2)      etap II – klasy IV – VI szkoły podstawowej,

3)      etap III – gimnazjum.

Szkoła realizuje cele i zadania poprzez:

  1. zajęcia edukacyjne - należy przez to rozumieć zajęcia o charakterze dydaktyczno – wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych,
  2. ścieżki edukacyjne – należy przez to rozumieć zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu poznawczym i wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach przedmiotów lub w postaci odrębnych zajęć.

§ 3.2

  Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:

  1. szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
  2. program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli,
  3. program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli     i rodziców.

 Program Wychowawczy Szkoły, Program Profilaktyki i Szkolny Zestaw Programów Nauczania stanowią załączniki do niniejszego Statutu.

 

IV . ORGANY  SZKOŁY  I  ICH  ZADANIA

 

                                                                       § 4

Organami Szkoły są:

a)  Dyrektor Szkoły,

b)  Rada Pedagogiczna,

c)  Rada Rodziców,

 d) Samorząd Uczniowski,

                                      § 4.1

            Kompetencje organów Szkoły

                a) Dyrektor Szkoły

1)      Obowiązki:

-          opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych Szkoły, tj. rocznego planu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego, arkusza organizacyjnego szkoły i tygodniowego rozkładu zajęć,

-          opracowanie oraz zatwierdzenie zakresu obowiązków nauczycieli                       i pracowników niepedagogicznych Szkoły,

-          dobór kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych oraz ich 

        zatrudnianie i zwalnianie,

  -     kierowanie całokształtem działań Szkoły, a w szczególności;

a)      sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju,

b)      współdziałanie z Samorządem Uczniowskim,

c)      podejmowanie decyzji w sprawie realizacji obowiązku szkolnego,

d)     zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki,

e)      pełnienie nadzoru pedagogicznego nad działalnością nauczycieli i wychowawców, organizowanie doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej oraz oceniania tej kadry,

f)       współdziałanie z Radą Rodziców i zapewnienie jej wpływu na działalność Szkoły,

g)      określanie w porozumieniu z radą rodziców wzoru jednolitego stroju obowiązującego w szkole,

h)      realizacja uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji oraz wstrzymanie uchwał niezgodnych z prawem,

i)        przedstawianie Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji z działalności Szkoły,

j)        dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły oraz ich prawidłowe i racjonalne wykorzystanie,

k)      sprawowanie nadzoru nad prowadzoną przez Szkołę działalnością kursową oraz działalnością opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez inne podmioty prawne,

l)        wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych,

                2)  Dyrektor ma prawo do;

a)      wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom Szkoły,

b)      zatrudniania i zwalniania nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,

c)      przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły zgodnie z Kodeksem Pracy,

d)     oceny pracy nauczycieli i innych pracowników,

e)      reprezentowania Szkoły na zewnątrz,

f)       inicjowania eksperymentów i nowoczesnych metod nauczania,

g)      wnioskowanie na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej do Kuratora Oświaty           o przeniesienie ucznia do innej szkoły,

h)      wyrażania zgody na działalność organizacji i stowarzyszeń na terenie Szkoły po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.

 

        3)  Dyrektor Szkoły odpowiada za:

a)      poziom uzyskiwanych wyników nauczania i wychowania,

b)      zgodność funkcjonowania Szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego Statutu,

c)      bezpieczeństwo osób znajdujących się w obiekcie podczas zajęć organizowanych przez Szkołę oraz za stan sanitarny i stan ochrony przeciwpożarowej obiektów szkolnych,

d)     celowe wykorzystanie środków przeznaczonych na działalność Szkoły,

e)      prowadzenie dokumentacji pracowniczej i uczniowskiej zgodnie z odrębnymi przepisami,

f)       bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania

g)      wyznaczenie w razie nieobecności Dyrektora Szkoły, nauczyciela pełniącego obowiązki dyrektora, który uzyska akceptację Rady Pedagogicznej,

h)      w wykonywaniu swych zadań współpracuje z organami Stowarzyszenia

i)        realizację uchwał Zgromadzenia oraz Zarządu Stowarzyszenia, podjętych w ramach ich kompetencji

            b)  Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy;

a)      uchwalanie regulaminu swojej działalności ,

b)      zatwierdzanie planu pracy opracowanego przez Dyrektora Szkoły,

c)      zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

d)     podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

e)      ustalanie organizacji wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,

f)       podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,

 

      Rada Pedagogiczna ma prawo do:

                     -   Opiniowania

a)      arkusza organizacyjnego Szkoły,

b)      tygodniowego rozkładu zajęć,

c)      projektu planu finansowego Szkoły

d)     wniosków Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

 -  Występowania do

a)      organu prowadzącego z umotywowanym wnioskiem o odwołanie z funkcji Dyrektora,

b)      w przypadku wstrzymania przez Dyrektora Szkoły uchwały Rady Pedagogicznej występuje o rozstrzygnięcie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego Szkołę.

      c)  Rodzice uczniów mają prawo do wyłonienia swojej reprezentacji –

                        Rady  Rodziców.               

Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców Szkoły oraz  podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności Szkoły. Szczególnym celem jest działanie na rzecz funkcji opiekuńczo-wychowawczej Szkoły, stwarzanie warunków do nauki i rozwoju ucznia, współdziałanie z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim.

  1. 1.      Organami Rady Rodziców są;
  • Prezydium Rady Rodziców – wybierane przez ogólne zebranie rodziców,
  • Rady Klasowe Rodziców – wybierane przez ogólne zebranie klasowe rodziców.
  1. 2.      Rada Rodziców działa na podstawie Regulaminu Rady Rodziców.

          d)  W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie   Szkoły.

  1. Zasady wybierania i działania Samorządu Uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  2. Organy Samorządu Uczniowskiego są  jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  3. Samorząd Uczniowski przedstawia wnioski i opinie Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących realizacji  podstawowych praw uczniów, takich jak:

a)      prawo do zapoznania się z programem nauczania i wychowania, jego treścią, celem     i stawianymi wymaganiami,

b)      prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

c)      prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością zaspokajania własnych zainteresowań,

d)     prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

e)      prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi Szkoły w porozumieniu z Dyrektorem,

f)       prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego,

g)      prawo do opiniowania pracy nauczyciela ocenianego, zachowując kryteria oceniania zawarte w Regulaminie Samorządu Uczniowskiego,

                                         § 4.2

          Zasady współdziałania organów Szkoły;

  1. Wszystkie organy Szkoły działają w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji.
  2. Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom Szkoły poprzez swoje reprezentacje; Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
  3. Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski i opinie Dyrektorowi Szkoły i Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych posiedzeń tych organów.
  4. Wnioski i opinie rozpatrywane są na najbliższych posiedzeniach plenarnych zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkiej decyzji w terminie 7 dni.
  5. Wszystkie organy Szkoły zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.
  6. W celu dobrego współdziałania rodziców oraz nauczycieli i wychowawców organizuje się w szkole spotkania, podczas których rodzice mają prawo do:

a)      zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie, Szkole oraz z przepisami dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

b)      uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów  i przyczyn trudności w nauce,

c)      uzyskiwania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci,

d)     wyrażania i przekazywania Dyrektorowi Szkoły opinii na temat pracy Szkoły,

e)      zapoznania się ze Statutem Szkoły,

f)       odwoływania się w sprawach spornych do statutowych organów Szkoły

g)      decydowania o uczęszczaniu dziecka na zajęcia edukacyjne „Przysposobienie do życia w rodzinie’’.

    Rodzice dziecka zobowiązani są do:

  1. regularnego posyłania dziecka na zajęcia szkolne,
  2. zapewnienia dziecku warunków właściwego przygotowania się do zajęć,
  3. systematycznej współpracy ze Szkołą w celu wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka,
  4. udziału w spotkaniach z wychowawcą klasy,
  5. przedstawienia w formie pisemnej lub ustnej prośby o wcześniejsze opuszczenie Szkoły w określonym dniu przez dziecko,
  6. usprawiedliwienia nieobecności w szkole w przeciągu 7 dni od powrotu dziecka do szkoły,
  7. udzielenia pomocy wychowawcom i nauczycielom w zakresie opieki nad dziećmi w czasie wycieczek szkolnych i innych imprez organizowanych przez Szkołę – szczegółowe zasady zawarte są w regulaminie wycieczek szkolnych, który stanowi załącznik do niniejszego Statutu,
  8. dbania o schludny wygląd dziecka, zaopatrzenie go w odpowiedni jednolity strój szkolny,
  9. wpojenia zasad właściwego korzystania z telefonu komórkowego, w przypadku gdy dziecko ma telefon w czasie pobytu w szkole,

 § 4.3.

           Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w Szkole;

   1. Konflikt pomiędzy nauczycielem a uczniem;

    • w sprawach konfliktowych orzekają w pierwszej instancji;

a)      wychowawca klasy – dla nauczycieli uczących w danej klasie,

b)      Dyrektor Szkoły – dla wychowawców i nauczycieli zatrudnionych w Szkole,

    • od orzeczenia Dyrektora Szkoły może być wniesione odwołanie do organu prowadzącego Szkołę,
    • odwołanie wnosi jedna ze stron. Nie może być ono jednak  wniesione  po upływie 14 dni od daty wydania orzeczenia.
  1. 2.      Konflikt pomiędzy nauczycielami;
  2. 3.      Konflikt pomiędzy rodzicami a innymi organami Szkoły;
  • postępowanie prowadzi Dyrektor Szkoły,
  • w przypadku braku rozstrzygnięcia sporu Dyrektora Szkoły postępowanie wszczyna organ prowadzący Szkołę nie później niż po upływie 14 dni,
  • od decyzji organu prowadzącego może być wniesione odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
  • konflikt pomiędzy Dyrektorem Szkoły a nauczycielami rozpatruje na pisemny wniosek jednej ze stron organ prowadzący Szkołę,
  • postępowanie w pierwszej instancji prowadzi Dyrektor Szkoły, a następnie Rada Rodziców,
  • w przypadkach spornych przysługuje prawo wniesienia w ciągu 14 dni odwołania do organu prowadzącego Szkołę.

 

 

V.   ORGANIZACJA  SZKOŁY

 

§ 5.

    Statut Szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem przepisów §.5-9.

 

§ 5.1

Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy    w jednorocznym cyklu zajęć realizują obowiązkowe na danym etapie kształcenia zajęcia edukacyjne określone planem nauczania; zestawy programów nauczania(cele i treści oraz umiejętności), a także zadania wychowawcze szkoły, które uwzględniane są w programie wychowawczym oraz umożliwiają ustalenie kryteriów i wymogów egzaminacyjnych.

§ 5.2

    W szkole funkcjonują oddziały przedszkolne, realizujące program wychowania przedszkolnego.

 

 

§ 5.3

    Dopuszcza się ze względów demograficznych organizację nauczania w klasach łączonych,   

§ 6.

Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć oraz uzgadniając terminy zajęć uczniów z innymi nauczycielami uczącymi w tej klasie .

    Godzina zajęć w oddziałach przedszkolnych trwa 60 minut.

    Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności nauki religii, zajęć języka angielskiego, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić

-          dzieci w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut

§ 6.1.

  Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki                   w oddziałach liczących powyżej 26 uczniów.

   W miarę potrzeb edukacyjnych oddziały można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych, informatyki i zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń.

§ 6.2.

Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI  prowadzone są w grupach liczących  do 26 uczniów. Powyżej 26 uczniów następuje podział na grupy. Grupy ćwiczebne mogą być koedukacyjne.

§ 6.3.

 W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 26 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust.2, można dokonać za zgodą organu prowadzącego.

§ 7.

Szkoła nie posiada świetlicy. Uczniowie, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub opiekunów, mogą korzystać z czytelni biblioteki szkolnej.                                                             §8.

Biblioteka Szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb  i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.

  Biblioteka umożliwia korzystanie ze zbiorów na podstawie tygodniowego rozkładu zajęć. Zasady korzystania ze szkolnej biblioteki zawarte są w jej regulaminie, stanowiącym  załącznik do niniejszego Statutu.

      Obowiązki nauczyciela bibliotekarza obejmują:

  I .Pracę pedagogiczną z czytelnikami poprzez:

1)    udostępnianie zbiorów;

2)    udzielanie informacji;

3)    rozmowy z czytelnikami;

4)    inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego;

5)    informowanie o stanie czytelnictwa;

6)    wizualną propagandę książek;

7)    wdrażanie do ustawicznego kształtowania nawyków czytelniczych uczniów;

8)    przygotowanie do problemowego przyswajania wiedzy przez kontakt z książką,        

      czasopismami itp.

9)    realizację programu z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego;

10) doskonalenie swojego warsztatu pracy poprzez udział w różnych formach doskonalenia        

      zawodowego.

II. Prace organizacyjne:

1)      gromadzenie, ewidencję i opracowywanie zbiorów

2)      selekcję oraz konserwację zbiorów;

3)      organizację udostępnienia zbiorów;

4)      wspomagania procesu edukacji czytelniczej;

5)      planowanie, sprawozdawczość, odpowiedzialność;

6)      prowadzenie dziennika pracy Biblioteki Szkolnej na podstawie opracowanego planu pracy biblioteki;

7)      opracowanie regulaminu Biblioteki Szkolnej, który podlega zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i zatwierdzeniu przez Dyrektora Szkoły.

  III.  Współpracę z rodzicami i instytucjami oświatowo - wychowawczymi.

     IV. Organizowanie lub współudział w organizowaniu imprez kulturalnych               organizowanych przez Szkołę.

   V.     Inne prace zlecone przez Dyrektora Szkoły.

 

 

                                                               § 8.1.

Z biblioteki mogą korzystać:

  1. uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Szkoły,
  2. wszystkie osoby korzystające z biblioteki szkolnej zobowiązane są do przestrzegania jej regulaminu.

 

§ 9.

  Szkoła nie posiada internatu.

 

§ 10.

Szczegółową  organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

§ 10.1.

Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 „Kalendarz nowego roku szkolnego” przygotowany przez Dyrektora Szkoły powinien być podany uczniom i rodzicom przed zakończeniem zajęć dydaktycznych  w danym roku szkolnym i powinien zawierać terminy rozpoczynania i kończenia zajęć, terminy przerw w nauce, terminy posiedzeń klasyfikacyjnych Rady Pedagogicznej oraz terminy odwoływania się od ustalonych stopni i ocen.

 

                                                              § 10.2.

Organizację zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez Dyrektora Szkoły zgodnie z arkuszem organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia        i higieny pracy.

 

                                                                §10.3

Podstawową forma pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne, prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.

                                                              

                                                                §10.4

Każda planowana impreza szkolna musi być zgłoszona do Dyrektora Szkoły i odpowiadać postanowieniom zawartym w odpowiednim regulaminie.

 

 

                         VI.  NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY.

 

§ 11.

W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji  i obsługi w oparciu         o arkusz organizacyjny, zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym jest posiadanie kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 11.1.

Obowiązkiem nauczyciela przedmiotu jest:

  1. Realizacja programów nauczania, wychowania i opieki w/g jego najlepszej wiedzy

      i woli oraz realizacja zadań organizacyjnych wyznaczonych w planie pracy Szkoły;

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas zajęć szkolnych obowiązkowych i innych,            
  2. Doskonalenie swoich wiadomości i umiejętności poprzez doskonalenia zawodowe oraz  sprawowanie opieki nad nauczycielem - stażystą (opiekun stażu);
  3. Wybór i rzetelne realizowanie programu nauczania zgodnie z przygotowanym    

      rozkładem materiału;

  1. Przestrzeganie zasad oceniania  przyjętych w  „Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,  Klasyfikowania i Promowania”;
  2. Zapoznanie uczniów i ich rodziców na początku roku szkolnego z wymogami   programowymi;
  3. Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu                 o rozpoznanie ich potrzeb;
  4. Systematyczne informowanie rodziców ucznia o postępach w nauce;
  5. Udział w spotkaniach z rodzicami  organizowanych przez Szkołę
  6. Systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej poprzez staranne wpisy tematów zajęć edukacyjnych, ocen cząstkowych, sprawdzanie na każdej jednostce lekcyjnej  obecności uczniów;
  7. Pełnienie dyżurów według ustalonego harmonogramu;
  8. Obserwowanie i analizowanie rozwoju psychofizycznego uczniów oraz udzielanie im pomocy w przypadku występujących problemów;
  9. Rozwijanie i ukierunkowanie zdolności i zainteresowań uczniów oraz udzielanie im wszechstronnej pomocy;
  10. Efektywne wykorzystanie czasu lekcji i pomocy dydaktycznych;
  11. Dbałość o pomoce dydaktyczne, sprzęt i pomieszczenia szkolne;

16.Poinformowanie ucznia na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanych dla niego stopniach semestralnych (rocznych)..                    O przewidywanym stopniu niedostatecznym nauczyciel przedmiotu obowiązany jest powiadomić ucznia ustnie, a jego rodziców w formie pisemnej na miesiąc przed

zakończeniem semestru (rocznych zajęć dydaktyczno — wychowawczych)  

§ 11. 2.

Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za:

  1. Poziom wyników nauczania i wychowania powierzonych im uczniów;
  2. Bezpieczeństwo powierzonych opiece uczniów w Szkole i na zajęciach organizowanych przez Szkołę oraz za wypadki wynikające  z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.

§ 11. 3.

    Praca nauczyciela powinna cechować się bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów, podmiotowym i sprawiedliwym ich traktowaniem, indywidualnym podejściem do spraw każdego ucznia. Nauczyciel ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji uzyskiwanych  od wychowawców, rodziców, pedagoga i psychologa, Dyrektora Szkoły lub   z innych źródeł - dotyczących spraw osobistych i rodzinnych ucznia.

§ 11.4.

Nauczycielowi nie wolno wykorzystywać uczniów do załatwiania żadnych spraw osobistych.

§ 11.5.

. W szkole tworzy się stanowiska:

  • sekretarza szkoły
  • księgowej
  • woźnego-konserwatora
  • sprzątających,
  • palaczy co. ( pracownicy sezonowi )

 

                                                        § 11.6.

Szczegółowe zakresy czynności w/w pracowników ustała Dyrektor Szkoły oddzielnie dla każdego pracownika na podstawie obowiązujących przepisów.

§ 12.

W szkole  przewiduje się tworzenie stanowiska wicedyrektora.

                                                                        §12.1

Uprawnienia wicedyrektora:

1.Podczas nieobecności w pracy Dyrektora z uzasadnionych powodów przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:

 a) podejmuje decyzje w sprawach pilnych

b) współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkołę

c) nadzoruje pracę sekretariatu personelu obsługowego

2.Ma prawo nie zatwierdzać godzin(etatowych, zstępczych) nauczycielom, którzy je przepracowali, ale nie dokonali na bieżąco zapisu ich tematu w odpowiednich dziennikach zajęć.

 3.Ma prawo – w przypadku jawnego naruszenia dyscypliny pracy przez nauczyciela lub pracownika nie będącego nauczycielem – do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie go do Dyrektora Szkoły.

4.Nadzoruje systematycznie i na bieżąco nauczycieli z pełnienia dyżurów podczas przerw międzysekcyjnych i po lekcjach.

                                                                    §12.2

Obowiązki wicedyrektora:

1.Sporzadza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych zgodnie z higieną pracy umysłowej, dokonuje koniecznych poprawek, czuwa nad jego przestrzeganiem przez nauczycieli i uczniów.

2.Organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli, prowadzi ich właściwą dokumentację, rozlicza nauczycieli zastępujących z prawidłowego odbycia zastępstw i zapisu w dziennikach zajęć.

3. Sporządza miesięczny wykaz przepracowanych przez nauczycieli godzin ponadwymiarowych i zastępczych.

4.Dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej m.in. dzienników, arkuszy ocen.

5.Kontroluje i prowadzi dokumentację o prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych.

6. Opracowuje kalendarz szkolny

 

.7.Wykonuje inne prace zlecone przez Dyrektora Szkoły

 

§ 13.

Szkoła nie prowadzi oddziałów specjalnych.

                                                                       § 14.

Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie         w miarę potrzeb, a także współpraca w zakresie nauczania i wychowania uczniów danego oddziału oraz wymiany informacji;

  1. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub  inne zespoły problemowo – zadaniowe;
  2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez Dyrektora na wniosek członków zespołu;
  3. Przewodniczący zespołu odpowiedzialny jest za opracowanie szczegółowego programu pracy zespołu oraz jego systematyczną działalność zgodną z tym programem.
  4. Zadaniem powołanych zespołów jest:

a)      ewaluacja szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów sprawdzania wiedzy

b)      ewaluacja szkolnych zestawów programów nauczania i szkolnych zestawów podręczników

c)      przygotowania wniosków do modyfikacji:

  • Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Klasyfikowania i Promowania
  • istniejących wewnątrz szkolnych regulaminów
  • zmian w Statucie Szkoły

d)     ustalenie sposobów badania wyników nauczania

e)      inspirowanie i organizowanie doskonalenia zawodowego

f)       doradztwo metodyczne dla początkujących nauczycieli

g)      gromadzenie materiałów dydaktycznych i ich efektywne wykorzystanie do pracy zawodowej 

h)       korelacja działań związanych z przygotowaniem uczniów do konkursów, olimpiad itp.

                                                        § 14.1.

         W Szkole może być tworzony Zespół Wychowawczy, opracowujący zmiany programu wychowawczego szkoły analizujący prawidłowość ustalenia ocen z zachowania przez wychowawców klas, analizujący sytuację wychowawczą Szkoły, wysuwający wnioski w tym zakresie do Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej. Skład zespołu ustała się na konferencji plenarnej Rady Pedagogicznej.

§ 14.2.

         Wszyscy pracownicy Szkoły, uczniowie i ich rodzice mają obowiązek dostosowania swoich działań wychowawczych do zapisów „Programu Wychowawczego Szkoły” łącznie z zapisami niniejszego Statutu w tym zakresie.

§ 14.3.

Zespół Wychowawczy co najmniej dwukrotnie w ciągu roku przedstawia Radzie Pedagogicznej wyniki analizy stanu wychowawczego Szkoły.

§ 15.

Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

§ 15.1

Zadaniem wychowawcy jest:

  1. tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
  2. inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
  3. podejmowanie działań, umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi nauczycielami;
  4. prowadzenie określonej przepisami dokumentacji wychowawcy klasowego   (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, plan pracy wychowawcy klasowego).

§ 15.2.

Wychowawca w celu realizacji zadań wymienionych w ust. 2:

  1. otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
  2. planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści         i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
  3. współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale w ramach zespołu nauczycielskiego wymienionego w §14 ust. 1, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak  i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami), informuje ich w sposób dyskretny           o problemach pozaszkolnych i sytuacjach rodzinnych swoich wychowanków, mających wpływ na poziom ich nauki i zachowanie;
  4. utrzymuje kontakty z rodzicami uczniów (spotkania indywidualne rozmowy  wizyty  w domach,  zawiadamiania listowne ) w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dzieci, okazywania rodzicom pomocy w ich działaniach

      wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,  

      włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły;

  1. współpracuje z pedagogiem, psychologiem i logopedą i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Organizację         i formy udzielenia tej pomocy na terenie Szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
  2. ustała oceny z zachowania zgodnie z przyjętymi w szkole trybem oceniania.
  3. organizuje zebrania z rodzicami  raz w  miesiącu w danym roku szkolnym.

§ 15.3.

Wychowawca korzysta w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej nauczycieli - doradców, pedagoga i psychologa, logopedy, pracowników Poradni Psychologicznej, pielęgniarki szkolnej, kuratorów zawodowych, pracowników Wydziału Prewencji Policji, współpracuje z instytucjami kulturalno - oświatowymi działającymi  w środowisku.

§ 15.4.

 Zmiana wychowawcy może nastąpić:

  1. w wyniku zastrzeżeń zgłoszonych przez rodziców i uczniów, po sprawdzeniu ich zasadności przez Dyrektora Szkoły;
  2. na umotywowany wniosek nauczyciela - wychowawcy;
  3. w wyniku decyzji Dyrektora Szkoły, podyktowanej stwierdzonymi błędami wychowawczymi.

§ 15.5.

    Decyzję w sprawie zmiany wychowawcy podejmuje Dyrektor Szkoły w terminie 14 dni od złożenia wniosku. Od decyzji Dyrektora przysługuje  odwołanie w terminie 14 dni do organu prowadzącego Szkołę.       

                      

                                                               §15.6.

Zmiana wychowawcy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca.

 

                                                                       § 15.7.

    W okresie pomiędzy posiedzeniami Rady Pedagogicznej Dyrektor Szkoły informuje pracowników o istotnych sprawach szkolnych oraz wydaje zarządzenia w formie pisemnej, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim. Wszyscy pracownicy Szkoły zobowiązani są do systematycznego zapoznawania się z zarządzeniami Dyrektora Szkoły oraz terminowego wykonywania zawartych w nich poleceń.

 

VII. UCZNIOWIE SZKOŁY

 

§ 16.

Podstawą prawną działalności Szkoły jest orzeczenie organizacyjne, które określa zasięg terytorialny i stopień organizacyjny szkoły.

  1. Do klasy pierwszej sześcioklasowej Publicznej  Szkoły  Podstawowej                                            przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat  i nie odroczono im obowiązku szkolnego na podstawie art. 16 ust.3  Ustawy.                                                                                                          
  2. Do klasy pierwszej sześcioletniej publicznej szkoły podstawowej przyjmowane są również dzieci, w stosunku do których wyrażono zgodę na wcześniejsze  przyjęcie do Szkoły na podstawie art. 16 ust 1 Ustawy.
  3. Do Szkoły  przyjmuje się dzieci:
    1. z urzędu - zamieszkałe w obwodzie szkoły;
    2. na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem Szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
    3. Obowiązek szkolny rozpoczyna się w szkole podstawowej i trwa do czasu ukończenia

      gimnazjum nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w                       którym uczeń ukończy 18 lat.

  1. Uczeń kończy Szkołę, jeśli na zakończenie klasy VI uzyskał oceny klasyfikacyjne  wyższe od oceny niedostatecznej, a ponadto przystąpił do sprawdzianu umiejętności szkolnych, który przeprowadzony jest przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną we Wrocławiu. Sprawdzian umiejętności ucznia przeprowadza się w kwietniu, ma on charakter powszechny  i   obowiązkowy.
  2. Do przedszkola uczęszczają  dzieci od 3  do 6 lat, z zastrzeżeniem ust. 7
  3. Dziecko któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola  nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat .
  4. Do przedszkola w pierwszej kolejności  przyjmowane  są  dzieci  6 letnie.
  5. Jeżeli liczba dzieci  zgłoszonych do przedszkola nie przekracza liczby miejsc, przyjęć dokonuje dyrektor  na podstawie wypełnionych i złożonych kart zgłoszeń.
  6. Jeżeli liczba dzieci zgłoszonych do przedszkola przekracza liczbę  miejsc, przyjęć dokonuje komisja społeczna powołana przez  dyrektora .  
  7. W skład  komisji wchodzą: 
    1. dyrektor jako przewodniczący
    2. przedstawiciel  Rady Rodziców
    3.  przedstawiciel  Rady Pedagogicznej
    4.  przedstawiciel  Organu Prowadzącego
    5. Rodzice ubiegający się o umieszczenie dziecka w przedszkolu są zobowiązani  złożyć w kancelarii szkoły  kartę zgłoszenia dziecka w terminie do 31marca danego roku.
    6. Liczba przyjętych dzieci nie powinna być większa od liczby miejsc w przedszkolu             i obowiązującej liczby dzieci w oddziale.                                    

 

§ 17.

Uczeń może być nagradzany za;

  • rzetelną naukę i wzorowe zachowanie,
  • wybitne osiągnięcia,
  • pracę na rzecz Szkoły i środowiska,
  • dzielność i odwagę.

 W Szkole przewiduje się następujące nagrody dla uczniów:

  1. pochwała wychowawcy w obecności klasy;
  2. pochwała Dyrektora Szkoły w obecności społeczności szkolnej;
  3. nagrody książkowe:

            a.   dla klas I - III na wniosek nauczyciela - wychowawcy

    1. dla klas IV - VI średnia 4,75; sprawowanie: wzorowe lub bardzo dobre
  1. listy gratulacyjne dla ucznia oraz świadectwa z wyróżnieniem zgodnie  

      z pkt.3 a) i b);

  1. listy gratulacyjne dla rodziców;
  2. stypendia za wyniki w nauce dla uczniów kl. VI średnia 5,0 i wzorowe sprawowanie.

 

   Uczeń może być ukarany za nieprzestrzeganie regulaminów szkolnych:

ustnym upomnieniem wychowawcy klasy;

  1. naganą wychowawcy z wpisem do dziennika i powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów ucznia;
  2. ustnym upomnieniem Dyrektora Szkoły;
  3. naganą Dyrektora Szkoły — uczeń ukarany naganą Dyrektora Szkoły nie może brać udziału w imprezach rozrywkowych organizowanych przez Szkołę. Dyrektor Szkoły udziela nagany w porozumieniu z wychowawcą klasy. O udzielonej naganie Dyrektora Szkoły wychowawca informuje na piśmie rodziców lub prawnych opiekunów ucznia;
  4. zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych, do reprezentowania Szkoły na zewnątrz;
  5. sposób ukarania ucznia dostosowuje się do rodzaju wykroczenia popełnianego przez niego.
  1. wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby (nie dłuższy niż 3 miesiące)

       jeśli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy, Samorządu Klasowego lub 

      Uczniowskiego, Rady Rodziców lub Rady Pedagogicznej.

  1. w Szkole nie wolno stosować kar naruszających nietykalność i godność osobistą uczniów.
  2. uczeń może być wykluczony z listy uczniów, jeżeli ukończył 18 rok życia, na mocy  uchwały Rady Pedagogicznej.
  3. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia                    o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary. Obowiązek ten spełnia wychowawca zainteresowanego ucznia.

Od decyzji o ukaraniu ucznia może być wniesione odwołanie w formie pisemnej w   ciągu 14 dni:

               -  do wychowawcy klasowego,

               - do dyrektora szkoły,

               - do organu prowadzącego szkołę ,                                                                                                                                                               

               - do opolskiego kuratora oświaty 

 

§  17.1.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości oddziaływań wychowawczych dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły                 w przypadkach:

a)      wandalizmu,

b)      ciągłego opuszczania zajęć bez usprawiedliwienia,

c)      pobić zagrażających życiu i zdrowiu drugiej osoby,

d)     nagminnych kradzieży i wyłudzania,

e)      nagannego zachowania w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły

                        § 17.2.

  1. Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na jej terenie oraz poza terenem Szkoły        w trakcie wycieczek. W oddziałach  przedszkolnych zapewnia wychowankom dodatkowo opiekę ze strony pomocy nauczyciela.                                                                                                  
  2. Podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia. Zobowiązany jest

      on również do niezwłocznego poinformowania Dyrektora  Szkoły o każdym 

      wypadku, mającym miejsce podczas powyższych zajęć.

  1. Podczas zajęć poza terenem Szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie                          i bezpieczeństwo  uczniów ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas wycieczek   szkolnych - kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
  2. Opiekę nad wychowankami przedszkola w drodze do przedszkola i z powrotem sprawują rodzice ( opiekunowie ) lub osoby przez nie upoważnione - powyżej 16-go roku życia. Osoby te ponoszą pełną  odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci.
  3. Nauczyciele po skończonych zajęciach przez uczniów klas I - VI szkoły                     podstawowej opuszczają klasę ostatni, pełnią czynności opiekuńcze do momentu  opuszczenia przez uczniów budynku.
  4. Uczniowie klas IV-VI działając w ramach Samorządu Uczniowskiego  pomagają        w organizowaniu i przeprowadzaniu imprez dla klas I- III.  Wszystkich uczniów klas IV - VI, oraz wszystkich pracowników Szkoły zobowiązuje się do zwracania szczególnej uwagi i otaczania opieką w każdej sytuacji i o każdej porze najmłodszych uczniów, zwłaszcza z klas pierwszych i oddziałów przedszkolnych.
  5. Każdy pracownik Szkoły oraz wszyscy uczniowie mają obowiązek udzielenia pomoc uczniom z zaburzeniami rozwojowymi (w tym z uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku) w nagłych sytuacjach.

§  18.

Prawa i obowiązki ucznia

      

§ 18.1.

Uczeń ma prawo do:

  1. zapoznania się z programem nauczania, jego treściami i celami stawianymi wymaganiami, w tym z wymogami stosowanego w Szkole systemu oceniania;
  2. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
  3. opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
  4. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno -wychowawczym;
  5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
  6. korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego  i zawodowego;
  7. przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości Szkoły; wyrażania opinii  i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi;
  8. przedstawiania wychowawcy klasy, Dyrektorowi Szkoły i innym nauczycielom swoich problemów oraz uzyskania od nich pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień;
  9. poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych                       i koleżeńskich, zachowania w tajemnicy jego problemów i spraw pozaszkolnych powierzonych w zaufaniu;
  10. jawnego wyrażania opinii dotyczących życia Szkoły; nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności;
  11. organizowania działalności kulturowej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi                         w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły;
  12. uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych; udokumentowana pozaszkolna działalność ucznia jest oceniana na równi                z działalnością szkolną;
  13. reprezentowania Szkoły we wszystkich konkursach, przeglądach, zawodach            i innych imprezach, zgodnie ze swoimi umiejętnościami  i możliwościami;
  14. do pomocy socjalnej w następującej formie:

a)       dla uczniów z rodzin niepełnych, wielodzietnych lub będących w bardzo trudnej sytuacji materialnej istnieje możliwość sfinansowania w całości lub części kosztów zakupu podręczników lub odzieży z funduszu Rady Rodziców, PCK, Urzędu Miasta lub dochodów własnych Szkoły. Podania w tej sprawie uczeń lub jego rodzice składają na ręce Dyrektora Szkoły. Przed wydaniem decyzji organ    finansujący    pomoc    może przeprowadzić wywiad środowiskowy lub rozmowy z zainteresowanymi rodzicami w miejscu ich zamieszkania;

15. do korzystania z pomieszczeń szkolnych tylko w obecności nauczyciela;

16. uczeń, który uważa, że jego prawa zostały naruszone, powinien postępować zgodnie z trybem składania skarg.

          17. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:

                     a)  w pierwszej instancji:

-  do wychowawcy klasowego,

-          do dyrektora szkoły,

                      b) od orzeczenia dyrektora może być wniesione odwołanie

-          do organu prowadzącego szkołę

    Pisemną  skargę wnosi  uczeń lub jego rodzic ( prawny opiekun).

 

§ 18.2.

    Uczeń ma obowiązek:

  1. przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły i Szkolnym Programie Wychowawczym;
  2. systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych  i w życiu szkoły;
  3. przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli, innych pracowników szkoły i osób dorosłych;
  4. dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów. Uczniom zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków i innych środków odurzających

      (za powyższe przekroczenia stosuje się w Szkole kary poczynając od nagany Dyrektora   wzwyż);

  1. troszczenia się o mienie Szkoły i jej estetyczny wygląd, starania się o utrzymanie czystości i porządku na terenie Szkoły;
  2. noszenia odpowiedniego stroju, zgodnego ze wzorem zaakceptowanym przez Radę Rodziców, z wyjątkiem dni, w których w Szkole odbywają się uroczystości zgodne z harmonogramem imprez szkolnych (powitanie wiosny, akcje sprzątania świata, Dzień Dziecka, Dzień Sportu) 
  3. noszenia stroju galowego podczas uroczystych obchodów świąt państwowych, rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego.
  4.  używania telefonów komórkowych tylko w wyjątkowych sytuacjach.
  5. przychodzenia do Szkoły nie wcześniej niż na 15 minut przed pierwszą swoją lekcją
  6. oraz opuszczania Szkoły bezpośrednio po zakończeniu zajęć;
  7. opuszczania sal lekcyjnych podczas przerw (oczekuje na lekcje na  korytarzu)      .      
  8. podczas korzystania ze sprzętu i pomieszczeń szkolnych zobowiązani są do        przestrzegania regulaminów znajdujących się w pracowni oraz instrukcji obsługi urządzeń.

 

VIII. CEREMONIAŁ SZKOLNY

§ 19.

Jako tradycję szkolną przyjmuje się:

  1. uroczyste ślubowanie uczniów klasy pierwszej w miesiącu wrześniu każdego roku szkolnego;
  1. Wigilię szkolną organizowaną przez Radę Rodziców, a finansowana przez Organ Prowadzący
  2. pożegnanie absolwentów.

 

IX.POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§ 20.

      Szkoła używa następujących wzorów pieczęci urzędowych:

  1. podłużna o treści: Publiczna Szkoła Podstawowa  Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek 48-267 Jarnołtówek 109, tel.(77)4397526

Regon 532198042-00021

  1. duża okrągła metalowa z godłem państwa i napisem w otoku: Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek
  2. mała okrągła metalowa z godłem państwa i napisem w otoku:  Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek
  3. mała okrągła z tworzywa sztucznego z napisem w środku: „Biblioteka”  oraz napisem w otoku: Szkoła Podstawowa w Jarnołtówku

 

         

                                                               §  21

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

                                                          

                                                               §  22.

 Zasady prowadzenia przez Szkolę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

                                                               §. 23

 
  1. Szkoła umożliwia uczniom branie udziału w rekolekcjach wielkopostnych                   w porozumieniu z organizatorem /księdzem/.
  2. Termin przeprowadzenia rekolekcji wielkopostnych ustała organizator /ksiądz/                     w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły.
  3. Za bezpieczeństwo uczniów w czasie przeprowadzonych rekolekcji odpowiadają organizatorzy rekolekcji.
  4. Dla uczniów, którzy nie będą brali udziału w rekolekcjach wielkopostnych szkoła zapewnia opiekę w czasie ich trwania.                                                             

                                                                      §.24

      Wszystkie inne działania placówki, których nie ujęto w Statucie, regulują ustawy                i rozporządzenia MEN

 

 

 

Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia tj. 31 sierpnia 2011 roku.

 

 

 

 

 

                                                             ZAŁĄCZNIKI

DO STATUTU PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

STOWARZYSZENIA ROZWOJU WSI JARNOŁTÓWEK

 

 

 

Nr 1.  Wewnątrzszkolny system  oceniania, klasyfikowania i promowania

 

Nr 2.  Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyki.

 

Nr 3.  Szkolny zestaw programów nauczania

 

Nr 4.  Szkolny zestaw podręczników

 

Nr 5.  Regulamin Rady Pedagogicznej

 

Nr 6.  Regulamin Rady Rodziców

 

Nr 7.  Regulamin Samorządu Uczniowskiego

 

Nr 8.  Regulamin Biblioteki Szkolnej

 

Nr 9 .Regulamin organizacji wycieczek szkolnych .

 

Nr 10. Regulamin organizacji dyskotek szkolnych (imprez)

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 lutego 2012 15:01
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jacek Górski
Ilość wyświetleń: 3647
14 lutego 2012 15:01 (Jacek Górski) - Dodanie dokumentu.