Procedury - archiwum

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM

OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW

W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ

STOWARZYSZENIA ROZWOJU WSI  JARNOŁTÓWEK

 

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r., w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz. 562 ze zmianami w: 2007r. nr 130, poz. 906; 2008 r. nr 3, poz. 9, nr 178, poz. 1097; 2009 r. nr 58, poz. 475, nr 83, poz. 694 i nr 141, poz. 1150; 2010 r. nr 156, poz. 1046, nr 228, poz. 1291)

 

§ 1

 

W skład wewnątrzszkolnego systemu oceniania wchodzi:

1. Szkolny regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

2. Regulamin oceny zachowania uczniów.

 

§ 2

 

1. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,

            2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

            3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

            4) dostarczanie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o

postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji oraz metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

 

§ 3

 

Zasady oceniania uczniów:

 

1. Rozpoznanie poziomu edukacyjnego ucznia – wskaźniki.

            1) Zakres wiadomości i umiejętności.

            2) Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości.

            3) Umiejętność poszukiwania materiału naukowego.

            4) Rozumienie materiału naukowego.

            5) Kultura przekazywania wiadomości.

            6) Indywidualne możliwości edukacyjne ucznia.

            7) Przyrost wiedzy i umiejętności.

            8) W zakresie zachowania się ucznia ocenie podlega:

                        - stosunek do obowiązków szkolnych;

                        - funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym;

                        - respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm

   etycznych.

 

 

2. Do określania postępów edukacyjnych ucznia stosowane będą następujące narzędzia:

1. wypowiedzi ustne i pisemne,

            2. testy,

            3. sprawdziany i prace pisemne zawierające zadania (polecenia dodatkowe)

wykraczające poza podstawę programową,

4. kartkówki,

5. prace artystyczne,

6. prace domowe ucznia,

7. karty samooceny ucznia,

8. prace dodatkowe wykraczające poza program nauczania,

9. karty osiągnięć edukacyjnych ucznia w edukacji wczesnoszkolnej,

10. karty obserwacji i oceny wyników pracy ucznia prowadzone przez nauczycieli.

 

Wzór kart i ich merytoryczną zawartość ustala indywidualnie każdy nauczyciel według własnych potrzeb.

 

3. Formułowanie oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia:

 

  1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców/prawnych opiekunów. Ponadto ocena powinna spełniać rolę informującą o poziomie osiągnięć ucznia i być motywującą dla niego do dalszego kształcenia się.
  2. W celu sformułowania oceny osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych wprowadza się następującą skalę ocen bieżących, klasyfikacyjnych ocen śródrocznych i klasyfikacyjnych ocen rocznych, ustala się w stopniach według następującej skali:

 

Lp.

Nazwa stopnia

Wartość liczbowa

Skrót

1,

celujący

6

Cel

2,

bardzo dobry

5

Bdb

3,

dobry

4

Db

4,

dostateczny

3

Dst

5,

dopuszczający

2

Dop

6,

niedostateczny

1

Ndst

 

  1. W klasach IV – VI wprowadza się oceny bieżące w takiej samej skali i tak samo wyrażane jak oceny klasyfikacyjne z możliwością stosowania plusów. Plus oznacza wartość oceny podniesioną do 0,5 punktu powyżej danej oceny, np.: ocena 3+ oznacza wartość od 3,1 do 3,5 punktu;
  2. W klasach I – III stosuje się śródroczną i roczną klasyfikacyjną ocenę opisową z zajęć edukacyjnych, natomiast oceny cząstkowe określa oddzielny regulamin w tej sprawie.
  3. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, uwzględnia poziom   

     opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań      

      określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu   

      edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z  

      przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

  1. W klasach I – III stosuje się wspomagające oceny bieżące w skali opisanej w punkcie 3.
  2. Na bieżąco ocenia się wiadomości i umiejętności ucznia z edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, artystycznej i motorycznej. Oceny te informują ucznia i jego rodziców o tym w jakim zakresie spełnia on wymagania edukacyjne określone realizowanym programem nauczania.
  3. Zaleca się systematyczne i częste ocenianie działalności ucznia, minimum 3 oceny cząstkowe w okresie z każdego przedmiotu – zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze 1h tygodniowo. Liczba ta ulega zwiększeniu w przypadku większej liczby godzin przedmiotu realizowanych w tygodniu o tygodniowy wymiar godzin danego przedmiotu.
  4. Ocena klasyfikacyjna postępów w nauce w postaci stopnia w skali 1-6 jest uzyskiwana na podstawie:
    1. wyników testów, sprawdzianów, kartkówek,
    2. samodzielnych prac domowych,
    3. opanowania pamięciowego proponowanego tekstu (dialogu, prozy, poezji),
    4. w przypadku nauki języka ojczystego lub obcego:

- aktywność na lekcji: przygotowanie do lekcji, odrobiona praca domowa, przećwiczona lektura z poprzedniej lekcji (w przypadku języków obcych), utrwalone samodzielnie, w domu, treści z ostatnich zajęć,

- podręcznik, zeszyt na każdej lekcji,

- dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi i do pracy przy tablicy 

  (zapisywanie i rozwiązywanie ćwiczeń, zadań),

- udział w otwartych dyskusjach na określony przez nauczyciela temat,

np. na podstawie przeczytanego tekstu, czy przerabianego tematu,

zagadnienia,

- gotowość do pracy w zespołach, udział w życiu szkoły, w konkursach,  

 olimpiadach.

10. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki należy

w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

11. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wychowania fizycznego i informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.

12. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.

13. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców/opiekunów prawnych oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.

a) w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia

specjalnego lub indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia;

b) w przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.

 

 

 

4. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.

            Uczeń ma prawo do rzetelnej i wyczerpującej informacji o poziomie i postępach jego osiągnięć edukacyjnych w myśl zasady, że każda ocena jest jawna, zrozumiała i uzasadniona. Ma też prawo do jej poprawy na warunkach ogólnie ustalonych z nauczycielem.

1)      o poziomie i postępach osiągnięć edukacyjnych ucznia informuje się:

- ustnie każdorazowo w momencie wystawienia oceny;

- pisemnie poprzez wpis do dzienniczka ucznia lub zeszytu przedmiotowego;

- pisemnie poprzez recenzje prac pisemnych;

- w miarę potrzeb – ustnie szczegółowo poprzez indywidualne rozmowy z uczniem.

2) Uczeń ma prawo wglądu do sprawdzonych i ocenionych wszelkich swoich prac pisemnych. Na wniosek ucznia sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi.

3) Prace pisemne, w tym wszelkie pisemne sprawdziany i testy, nauczyciele są zobowiązani ocenić i poinformować ucznia o ocenie w ciągu dwóch tygodni od daty napisania. Kartkówki powinny być ocenione w ciągu jednego tygodnia.

4) Prace te po ocenie i omówieniu z uczniem nauczyciel przechowuje na terenie szkoły przez cały dany rok szkolny do wglądu dla osób kontrolujących i rodziców ucznia.

5) O terminie pracy klasowej, testu uczeń jest powiadomiony z tygodniowym wyprzedzeniem.

6) W tygodniu mogą odbyć się trzy prace klasowe lub sprawdziany.

7) Kartkówkę z trzech ostatnich lekcji nauczyciel może przeprowadzić bez zapowiedzi.

 

5. Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

 

1.O powyższym rodziców informuje się:

-        poprzez kontakty indywidualne- w miarę potrzeb, (fakt rozmowy z rodzicem nauczyciel lub wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym w stosownej tabeli);

-        na okresowych i śródrocznych zebraniach rodziców w szkole z zachowaniem dyskrecji;

-        poprzez wpis do dzienniczka ucznia lub zeszytu przedmiotowego lub kontaktowego z żądaniem podpisu potwierdzającego fakt zapoznania się z jego treścią;

2. Wyniki klasyfikacji śródrocznej uczniów, przekazywane są rodzicom na zebraniach odbywających się po klasyfikacji śródrocznej.

3. Informacja o wynikach klasyfikacji przekazywana jest rodzicom w formie karty oceny cyfrowo-opisowej, która zawiera:

-        oceny klasyfikacyjne z poszczególnych przedmiotów i zachowania,

-        uwagi ogólne nauczyciela na temat ucznia,

-        ocenę postępów w nauce i zachowaniu,

-        informacje i problemach wychowawczych,

-        rady związane z postępami w nauce,

-        sugestie dla rodziców dotyczące postępowania z dzieckiem,

-        wychowawca może dodatkowo zasygnalizować konieczność zasięgnięcia porady u psychologa lub innego specjalisty.

W razie potrzeby do rodziców lub prawnych opiekunów można wysłać pocztą pisemne lub telefonicznie, wezwanie do stawienia się w szkole. Kopię pisemnego wezwania pozostawia się w kancelarii szkoły, a fakt powiadomienia telefonicznego nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym lub w swoim zeszycie wychowawczym ucznia.

Zainteresowani nauczyciele maja obowiązek bieżącego informowania się o powyższym ustnie w kontaktach służbowych pomiędzy sobą.

 

6. Warunki i tryb uzyskiwania wyższych, niż przewidywane, rocznych ocen klasyfikacyjnych  z zajęć edukacyjnych.

 

  1. O przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych uczeń i jego rodzice są     powiadamiani na miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem  rady pedagogicznej

a)      Informacja przekazywana jest w formie pisemnej, na spotkaniach z wychowawcami klasy. Rodzice podpisem w dzienniku potwierdzają fakt otrzymania informacji.

  1. Wprowadza się następujący wewnątrzszkolny tryb odwoławczy od przewidywanej oceny klasyfikacyjnej;

a)      Każdy uczeń ma prawo, osobiście lub za pośrednictwem swoich rodziców (prawnych opiekunów) do odwołania się od przewidywanej oceny rocznej, jeżeli uważa, że wystawiona ocena jest zbyt niska.

b)      W takim przypadku uczeń, rodzice ucznia lub jego prawni opiekunowie zgłaszają pisemnie nauczycielowi prowadzącemu dane zajęcia chęć poprawy tej oceny, określając

      o jaką ocenę się ubiega, w okresie nie dłuższym niż tydzień od otrzymania informacji

      o przewidzianej ocenie rocznej.

c)      Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których uczeń wnioskuje o podwyższenie oceny, przekazuje w formie pisemnej zakres materiału i wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskana oceny, o którą ubiega się uczeń. Zakres materiału może dotyczyć jednego okresu, roku szkolnego lub poszczególnych działów nauczania, w zależności od dotychczasowych osiągnięć ucznia.

d)     Uczeń może otrzymać z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć wyższą od przewidywanej roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli wykona określone przez nauczyciela zadanie niezbędne do otrzymania wyższej oceny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela nie później niż do terminu klasyfikacji rocznej.

e)      Procedura określona w punkcie c może mieć formę pisemną w formie kontraktu między nauczycielem i uczniem oraz jego rodzicami (opiekunami).

f)       Niedotrzymanie przez ucznia warunków określonych powyżej powoduje ustalenie oceny rocznej takiej jak przewidywana.

g)      Procedura opisana w punktach b-e dotyczy także przewidywanej śródrocznej klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

 

7. Zasady informowania uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania.

 

  1. Każdy nauczyciel ma obowiązek opracować na piśmie wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanych rzez siebie programów nauczania dla każdej klasy (PSO).
  2. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  3. Z tymi wymaganiami  oraz ze sposobem sprawdzania osiągnięć edukacyjnych nauczyciel zapoznaje uczniów na pierwszych lekcjach w danym roku szkolnym i fakt ten odnotowuje w dzienniku lekcyjnym w dziale tematy lekcji.
  4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych

      i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  1. Rodzice z wymaganiami edukacyjnymi niezbędnymi do uzyskania poszczególnych ocen, trybem i warunkami uzyskana wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna są zapoznawani na pierwszych w danym roku szkolnym zebraniach klasowych z wychowawcą klasy, a fakt ten wychowawca odnotowuje w stosownym miejscu w dzienniku lekcyjnym zbierając podpisy rodziców jako potwierdzenie zapoznania.

 

8.Sposób informowania uczniów oraz rodziców o zasadach oceniania zachowania.

 

  1. Szkoła posiada regulamin oceniania zachowania.
  2. Z postanowieniami tego regulaminu uczniowie są zapoznawani przez wychowawcę klasy na pierwszej godzinie wychowawczej w danym roku szkolnym, a fakt ten wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym w dziale tematy lekcji.
  3. Rodziców zapoznaje również wychowawca klasy na pierwszym wspólnym w danym roku szkolnym zebraniu z rodzicami i odnotowuje to w dzienniku lekcyjnym w stosownym miejscu prosząc rodziców o potwierdzenie złożeniem podpisów.
  4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.

 

9. Postępowanie z uczniami z dysfunkcjami i uczniami o obniżonych możliwościach edukacyjnych.

 

  1. Każdy nauczyciel ma obowiązek wnikliwie rozpoznać możliwości edukacyjne uczniów    i udzielić im wszechstronnej pomocy na drodze zdobywania wiedzy, umiejętności i planowania własnego rozwoju.
  2. W tym celu ma obowiązek zapoznać się także z ewentualnymi wynikami badań psychologicznych i pedagogicznych oraz opracować własny plan pracy z uczniami z dysfunkcji i uczniami, w stosunku do których orzeczono dostosowanie wymagań, tak, aby umożliwić im realny przyrost wiedzy i umiejętności adekwatny do ich fizycznych i psychicznych możliwości. W ocenianiu takich uczniów należy kierować się przede wszystkim zasadą, że ocena powinna być motywująca do dalszej pracy i powinna odzwierciedlać zauważony przyrost wiedzy i umiejętności.
  3. Dla tej grupy uczniów szkoła oferuje pomoc edukacyjną w formie udziału w zajęciach wyrównawczych, organizowanych w miarę posiadanych środków finansowych na ten cel oraz pomoc logopedy, udział w zajęciach nakierowanych na udzielenie pomocy w nauce, a także pomoc koleżeńską organizowaną przez wychowawcę klasy i nauczycieli wspólnie z samorządem klasowym.
  4. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

a)      w tym celu podejmowane są następujące działania:

-        zespół nauczycieli uczących w danej klasie dokonuje analizy osiągnięć ucznia,

-        zespół nauczycieli opracowuje wnioski i plany poprawy,

b)      szkoła stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków w danym roku szkolnym;

-        zgodnie z opracowanym planem poprawy,

-        zgodnie z kontraktem zawartym pomiędzy nauczycielem, uczniem i rodzicami.

 

  1. 10.  Postępowanie z uczniami o wyraźnych zdolnościach edukacyjnych i artystycznych.

 

  1. Dla tej grupy uczniów każdy nauczyciel ma obowiązek opracować oddzielny plan pracy umożliwiający kształcenie stwierdzonych uzdolnień poprzez odpowiedni dobór treści programowych i zadań.
  2. Dla nich też szkoła udostępnia całą swoją bazę naukowo-techniczną, organizuje w miarę posiadanych środków finansowych koła zainteresowań i opiekę merytoryczną ze strony nauczyciela przedmiotu.
  3. Uczniom tym szkoła umożliwia udział we wszelkiego rodzaju konkursach i olimpiadach oraz motywuje stosując odpowiedni system nagród i wyróżnień.
  4. Uczniom o zdolnościach artystycznych szkoła umożliwia udział w zajęciach szkolnych kół zainteresowań.
  5. Regulamin nagród i wyróżnień szczegółowo określa Statut Szkoły.

 

§ 4

 

Organizacja przebiegu klasyfikowania i promowania uczniów.

 

1. Postanowienia ogólne:

 

            1) Rok szkolny dzieli się na dwa równe semestry..

            2) Klasyfikację przeprowadza się po każdym semestrze za dany semestr na tydzień przed jego zakończeniem.

            3) Klasyfikacja za drugi semestr jest jednocześnie klasyfikacją roczną i promującą do

następnej klasy lub kończącą szkołę.

 

2. Sposób ustalania ocen klasyfikacyjnych.

 

            1) Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia

edukacyjne.

2) Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy zgodnie z odrębnym regulaminem dla

tej oceny.

3) Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według sześciostopniowej skali oraz ustaleniu oceny zachowania.

4) Ocena klasyfikacyjna za pierwszy semestr ma charakter informacyjny, diagnostyczny i motywacyjny.

5) Klasyfikowanie roczne począwszy od klasy czwartej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6) Klasyfikowanie roczne w klasach I - III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu zgodnie z kryteriami oceniania oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania zgodnie z kryteriami oceny zachowania uczniów.

7) W klasach I- III ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania jest oceną opisową.

8) Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.

9) Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

10) Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub umiarkowanym w klasach 1-3 polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej zajęć edukacyjnych i opisowej oceny zachowania.

11) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub umiarkowanym, począwszy od klasy czwartej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowanie ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych opisowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

3. Ogólne kryteria ustalania oceny klasyfikacyjnej dla uczniów klas I- III

 

1) Wymagania edukacyjne określają, co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu etapu nauczania.

2) W klasach I -III poziom opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania ocenia się oceną opisową wg poziomów: 5,4,3,2,1

  • 5 otrzymuje uczeń, który:

- pracuje samodzielnie, w szybkim tempie, jest twórczy,

- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,

- stosuje wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

- proponuje rozwiązania nietypowe,

- rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania,

  • 4 otrzymuje uczeń, który:

- pracuje samodzielnie, poprawnie stosuje zdobytą wiedzę,

- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne,

- poprawnie stosuje zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych,

  • 3 otrzymuje uczeń, który:

- pracuje samodzielnie, ale czasami potrzebuje pomocy,

- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,

- przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,

  • 2 otrzymuje uczeń, który:

- pracuje wolno, niesystematycznie, niechętnie, popełnia liczne błędy, oczekuje stałej pomocy ze strony nauczyciela,

- ma braki, które jednak pozwalają na uzyskanie podstawowej wiedzy,

  • 1 otrzymuje uczeń, który:

- pracuje bardzo wolno, czasami nie podejmuje pracy, osiąga minimalne postępy,

- nie rozwiązuje samodzielnie zadań o niewielkim stopniu trudności,

- ma braki uniemożliwiające sukcesy w dalszej nauce.

3) Szczegóły oceniania zawarte są w Przedmiotowym Systemie Oceniania Edukacji Wczesnoszkolnej.

4) Ocena opisowa obejmuje następujące obszary edukacji:

                        a) E. polonistyczna,

                        b) E. matematyczna,

                        c) E. przyrodniczo-społeczna,

                        d) Z. techniczne,

                        e) Z. komputerowe,

                        f) E. plastyczna,

                        g) E. muzyczna,

                        h) Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna.

5) Oceny bieżące, ocena śródroczna i roczna z religii wyrażone są cyfrą w skali 6-1.

6) Z języka obcego uczniowie otrzymują w klasach 1-3 śródroczną i roczną ocenę opisową wg poziomów: 6,5,4,3,2,1.

            - 5 otrzymuje uczeń, który bardzo dobrze opanował podstawowe wiadomości, umiejętności i sprawności komunikacyjne,

- 4 otrzymuje uczeń, który dobrze opanował podstawowe wiadomości, -||-,

- 3 otrzymuje uczeń, który słabo opanował podstawowe wiadomości, -||-,

- 2 otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości, umiejętności, sprawności komunikacyjne z języka obcego w stopniu minimalnym,

- 1 otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych sprawności komunikacyjnych z języka obcego.

7) W klasach 1-3 dopuszcza się uzyskanie przez ucznia 6 czyli oceny celującej z poszczególnych obszarów edukacji oraz z języka obcego.

 

4. Ogólne kryteria ustalania oceny klasyfikacyjnej dla uczniów klas IV -VI

           

1) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

a) jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim,

b) posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza wymagania edukacyjne określone dla danych zajęć edukacyjnych, zgodnie z programem nauczania realizowanym w danej klasie,

c) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,

d) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych wynikających z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe. Rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,

e) nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do rzeczywistości,

f) jego wypowiedzi ustne i pisemne cechuje dojrzałość myślenia, świadczą o systematycznym pogłębianiu wiedzy,

g) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finału na szczeblu wojewódzkim, regionalnym albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

            2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

a) wyczerpująco opanował cały materiał programowy, posiada wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ,

b) właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi. Wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela,

c) samodzielnie i umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce,

d) stosuje poprawny język, poprawnie posługuje się terminologią naukową. Jego wypowiedzi cechuje kondensacja i zgodność z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania,

e) nie uchyla się od czynnego udziału w konkursach przedmiotowych, artystycznych i imprezach sportowo-rekreacyjnych.

            3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

a) opanował cały zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania danej klasy,

b) wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych, złożone problemy rozwiązuje z pomocą nauczyciela,

c) w swojej wypowiedzi nie popełnia błędów językowych, popełnia natomiast usterki stylistyczne,

d) wykazuje duże zainteresowanie i zaangażowanie w przyswajaniu wiedzy,

e) wyróżnia się systematycznością i obowiązkowością.

            4) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

a) opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się przedmiotu,

b) poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia zjawiska przy pomocy nauczyciela,

c) stosuje wiadomości do celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela,

d) popełnia niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazuje w języku zbliżonym do potocznego, jego wypowiedzi są mało skondensowane,

e) wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu zasadniczych i podstawowych zagadnień.

 

      5) Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

a)      w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,

                  b)  podstawowe zagadnienia i problemy rozwiązuje z pomocą nauczyciela przy

                       pomocy pytań naprowadzających                    

                 c) nie rozumie podstawowych uogólnień, nie potrafi wyjaśniać zjawisk,

                 d) popełnia liczne błędy, jego styl jest nieporadny, ma trudności w wysławianiu się.

 

6) Ocenę niedostateczną trzymuje uczeń, który:

                   a) nie opanował wiadomości i umiejętności objętych programem nauczania w   

                      danej klasie

                   b) nie rozumie podstawowych pojęć i zagadnień,

                   c) nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań, nie radzi sobie z prostymi

                     problemami i nie potrafi skorzystać z pomocy i wskazówek nauczyciela

                   d) wykazuje całkowity brak zaangażowania w przyswajaniu wiedzy.

 

Szczegółowe kryteria wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określają przedmiotowe systemy oceniania.

 

 

5. Termin wystawiania ocen klasyfikacyjnych.

 

  1. Oceny klasyfikacyjne wystawia się na 2 dni przed planowanym terminem posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej.
  2. Oceny wystawia się w dzienniku lekcyjnym w stosownym miejscu używając pełnych nazw lub przyjętych w regulaminie skrótów.
  3. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  4. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  5. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję.

a)      W skład komisji wchodzą:

-        dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji,

-        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, który może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

-        nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

  1. Komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

a)      Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.

b)      Ustalona przez komisję niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

  1. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:

-        Skład komisji, termin sprawdzianu, zadane pytania sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

-        do protokołu dołącza się pisemne race ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

-        uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

 

  1. 6.      Termin klasyfikowania śródrocznego.

 

  1. Klasyfikowanie śródroczne odbywa się na posiedzeniu rady pedagogicznej zwołanym na jeden tydzień wcześniej przez zakończeniem pierwszego semestru.

 

  1. 7.      Termin klasyfikowania rocznego.

 

  1. Klasyfikowanie roczne odbywa się na posiedzeniu rady pedagogicznej w ostatnim tygodniu zajęć w danym roku szkolnym.

 

 

 

  1. 8.      Termin informowania uczniów i rodziców o przewidywanych klasyfikacyjnych ocenach śródrocznych i rocznych.

 

  1. O przewidywanych ocenach rocznych nauczyciele mają obowiązek poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na miesiąc wcześniej przed terminem posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej.
  2. O przewidywanych niedostatecznych śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych nauczyciela mają obowiązek poinformować pisemnie ucznia i jego rodziców na  miesiąc przed terminem klasyfikacji śródrocznej.
  3. Potwierdzenie przekazania informacji o ocenie niedostatecznej wychowawca przechowuje w swojej dokumentacji do końca roku szkolnego.

 

  1. 9.      Sposób informowania uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych

 

  1. O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych, zwłaszcza o ocenach niedostatecznych, nauczyciele informują ucznia ustnie a jego rodziców (prawnych opiekunów) pisemnie w następujący sposób:

a)      o przewidywanych śródrocznych i rocznych niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych, wychowawca klasy w porozumieniu z innymi nauczycielami informuje w formie pisemnej rodziców na  miesiąc przed śródrocznym i rocznym  klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Rodzice podpisują przekazaną pisemną informację,                 

      potwierdzając fakt otrzymania tej informacji.

b)      o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych, wychowawca klasy, w porozumieniu z innymi nauczycielami, sporządza pisemną informację na miesiąc wcześniej przed planowaną klasyfikacją i przekazuje informację rodzicom.                      W odpowiednim miejscu w dzienniku lekcyjnym rodzice potwierdzają fakt otrzymania tej informacji.

 

                             Sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.

 

 § 5

 

  1. Na mocy przepisów § 17.1. Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i programowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.) uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia średniorocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Na wniosek rodziców, prawnych opiekunów ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów:

1)      indywidualny tok lub program nauki,

2)      realizujący obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą,

3)      egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia wymienionego w ust. 4 pkt. 2 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: techniki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych,

4)      uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2 zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia wymienionego w ust. 2, 3 i 4 pkt. 1 przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

1)      egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej,

2)      egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkich charakter zadań praktycznych.

  1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia wymienionego w ust. 4 pkt. 2 przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą,

a)      w skład komisji wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania albo odpowiedniej klasy,

b) egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej,

c) przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem i jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia,

d) w czasie egzaminu mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice ucznia.

7. Dla przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego rodzice ucznia lub jego prawni opiekunowie wnoszą na piśmie do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni przed datą posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej prośbę o dopuszczenie do egzaminu klasyfikacyjnego.

8. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, w którym podaje się jego wynik (oceny) z krótkim uzasadnieniem oraz skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne. Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

a) pytania egzaminacyjne przygotowuje nauczyciel egzaminator a zatwierdza dyrektor szkoły.

9. Uzyskana ocena na egzaminie niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

10. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych , w dokumentacji nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.

 

                                          Organizacja egzaminów poprawkowych

 

§ 6

 

  1. Uczeń klas 4-6, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. Łączna suma punktów z części pisemnej i ustnej, uzyskanych przez ucznia przystępującego do egzaminu poprawkowego nie może być niższa niż 75%..
  4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  5. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,

b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator,

c)      nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5, pkt. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
  3. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym termonie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  4. Uczeń lub jego rodzice/ prawni opiekunowie  mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, jeżeli uznają, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  5. W przypadku stwierdzenia, że ocena została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia.

a)      skład komisji określony jest w § 4ust. IV pkt.5,

b)      ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

Warunki promocji ucznia

   

                                                                        § 7

 

            I. Uczniowie klas I-III.

  1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
  2. Na wniosek rodziców/prawnych opiekunów i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
  3. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców/prawnych opiekunów ucznia.
  4. W klasach I-III promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który:

- odznacza się wysoką kulturą osobistą,

- potrafi zgodnie współpracować w grupie,

- przestrzega regulaminów szkolnych,

- bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły,

- osiąga wysokie wyniki w nauce,

- jest systematyczny i obowiązkowy,

- uczeń ten otrzymuje nagrody przewidziane w Statucie Szkoły

 

 

II. Uczniowie klas IV-V

  1. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny roczne klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
  2. Uczeń, który nie spełnił warunku z pkt. 1 nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę.
  3. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust. 4
  4. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia klas IV i V, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
  5. Uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
  6. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 5 wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

 

Warunki ukończenia szkoły podstawowej

 

 § 8

 

1. Uczeń kończy szkołę podstawową:

a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie VI oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu.

b) wynik tego sprawdzianu nie ma wpływu na ukończenie szkoły.

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania

a) uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religie albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 2 wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

  1. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub umiarkowanym postanawia na zakończenie klasy VI rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
  2. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia.
  3. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu.

 

KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA

 

§ 9

Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uwzględniają następujące kryteria :

  1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia
  2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
  3. dbałość o honor i tradycje szkoły
  4. dbałość o piękno mowy ojczystej
  5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
  6. godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
  7. okazywanie szacunku innym osobom

 

 

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIÓW KLAS I-III OKREŚLA ODRĘBNY REGULAMIN DLA KLAS I-III

 

§ 10

  1. W klasach I-III ocena zachowania śródroczna i roczna jest oceną opisową.
  2. Zachowanie bieżące ocenia nauczyciel, który może przyznawać znaki symboliczne.
  3. Uzupełnieniem oceny bieżącej wyrażonej symbolem są informacje zawarte w dzienniku lekcyjnym.
  4. Ocena bieżąca jest oceną wyjściową do sformułowania oceny opisowej śródrocznej i rocznej z uwzględnieniem kryteriów zawartych w szkolnym regulaminie oceniania zachowania.

 

 

 

SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIÓW KLAS IV-VI

 

§ 11

 

  1. Ocenianie zachowania uczniów polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia:
    1. wywiązywania się z obowiązku udziału ucznia w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się w ich trakcie,
    2. właściwego zachowania się wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,
    3. respektowanie przez ucznia zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
    4. przestrzeganie zapisów zawartych w statucie szkoły, w szczególności:

- regulaminu biblioteki,

- ustaleń dotyczących praw i obowiązków ucznia,

- zasad usprawiedliwiania nieobecności,

- noszenia ustalonego stroju oraz dbania przez ucznia o schludny wygląd,

- zasad używania podczas pobytu w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.

  1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o uczniu.
  2. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
  3. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny zachowania.
  4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii:

- nauczycieli,

- uczniów danej klasy,

- ocenianego ucznia.

a) przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić ich wpływ na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego zachowania, opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej.

  1. Ocena zachowania nie ma wpływu na:

            - oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

            - promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem,

a) rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończenia szkoły przez ucznia, któremu w Publicznej  Szkole Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek  co najmniej dwa razy z rzędu ustaloną naganną roczną ocenę zachowania.

  1. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę na podstawie obowiązujących kryteriów jest ostateczna.
  2. Ocenę zachowania śródroczną i roczną, począwszy od klasy czwartej ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe       -   wz
    2. bardzo dobre  -  bdb
    3. dobre              -  db
    4. poprawne       -  pop
    5. nieodpowiednie- ndp
    6. naganne         - ng
    7. Kryteria oceny zachowania określa szczegółowo załącznik. .
    8. Wychowawca na podstawie informacji zapisanych w zeszycie wychowawczym oraz po  konsultacji z nauczycielami ustala ocenę zachowania zgodnie z kryteriami oceny.
    9. Wszyscy nauczyciele zobowiązani są do odnotowywania na bieżąco, w zeszytach wychowawczych pochwał i nagan udzielanych uczniom.
    10. Ustalona wg obowiązujących kryteriów śródroczna ocena zachowania jest jednocześnie oceną zachowania przewidzianą na koniec roku. Wychowawca klasy ma obowiązek poinformować rodzica zainteresowanego uzyskaniem przez ucznia wyższej oceny rocznej zachowania, które z kryteriów oceny zachowania uczeń może poprawić w II okresie, aby uzyskać ocenę wyższą.
    11. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia te mogą być zgłoszone formie pisemnej w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    12. Dyrektor szkoły w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny powołuje komisję.
    13. W skład  komisji wchodzą:

- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

- wychowawca klasy,

- wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

- przedstawiciel rady rodziców.

  1. Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  2. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
  3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

- skład komisji,

- termin posiedzenia komisji,

- wynik głosowania,

- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 § 12

 

  1. Dokonywanie zmian w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
  2. Zasady postępowania w sprawie uchylenia Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania lub niektórych jego postanowień określa ustawa.
  3. Wewnątrzszkolny System Oceniania stanowi załącznik do Statutu Szkoły.

 

                                                                  § 13

 

Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania wszystkim członkom społeczności szkolnej.

 

 

                                                                 § 14

 

Wewnątrzszkolny Systemu Oceniania zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu

4 października 2011 roku

Wewnątrzszkolny Systemu Oceniania wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 lutego 2012 15:07
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jacek Górski
Ilość wyświetleń: 1295
14 lutego 2012 15:07 (Jacek Górski) - Dodanie dokumentu.