WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM
OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW
W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
STOWARZYSZENIA ROZWOJU WSI JARNOŁTÓWEK
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r., w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz. 562 ze zmianami w: 2007r. nr 130, poz. 906; 2008 r. nr 3, poz. 9, nr 178, poz. 1097; 2009 r. nr 58, poz. 475, nr 83, poz. 694 i nr 141, poz. 1150; 2010 r. nr 156, poz. 1046, nr 228, poz. 1291)
§ 1
W skład wewnątrzszkolnego systemu oceniania wchodzi:
1. Szkolny regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
2. Regulamin oceny zachowania uczniów.
§ 2
1. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczanie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o
postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji oraz metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
§ 3
Zasady oceniania uczniów:
1. Rozpoznanie poziomu edukacyjnego ucznia – wskaźniki.
1) Zakres wiadomości i umiejętności.
2) Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości.
3) Umiejętność poszukiwania materiału naukowego.
4) Rozumienie materiału naukowego.
5) Kultura przekazywania wiadomości.
6) Indywidualne możliwości edukacyjne ucznia.
7) Przyrost wiedzy i umiejętności.
8) W zakresie zachowania się ucznia ocenie podlega:
- stosunek do obowiązków szkolnych;
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym;
- respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm
etycznych.
2. Do określania postępów edukacyjnych ucznia stosowane będą następujące narzędzia:
1. wypowiedzi ustne i pisemne,
2. testy,
3. sprawdziany i prace pisemne zawierające zadania (polecenia dodatkowe)
wykraczające poza podstawę programową,
4. kartkówki,
5. prace artystyczne,
6. prace domowe ucznia,
7. karty samooceny ucznia,
8. prace dodatkowe wykraczające poza program nauczania,
9. karty osiągnięć edukacyjnych ucznia w edukacji wczesnoszkolnej,
10. karty obserwacji i oceny wyników pracy ucznia prowadzone przez nauczycieli.
Wzór kart i ich merytoryczną zawartość ustala indywidualnie każdy nauczyciel według własnych potrzeb.
3. Formułowanie oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia:
Lp. |
Nazwa stopnia |
Wartość liczbowa |
Skrót |
1, |
celujący |
6 |
Cel |
2, |
bardzo dobry |
5 |
Bdb |
3, |
dobry |
4 |
Db |
4, |
dostateczny |
3 |
Dst |
5, |
dopuszczający |
2 |
Dop |
6, |
niedostateczny |
1 |
Ndst |
opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań
określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu
edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z
przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- aktywność na lekcji: przygotowanie do lekcji, odrobiona praca domowa, przećwiczona lektura z poprzedniej lekcji (w przypadku języków obcych), utrwalone samodzielnie, w domu, treści z ostatnich zajęć,
- podręcznik, zeszyt na każdej lekcji,
- dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi i do pracy przy tablicy
(zapisywanie i rozwiązywanie ćwiczeń, zadań),
- udział w otwartych dyskusjach na określony przez nauczyciela temat,
np. na podstawie przeczytanego tekstu, czy przerabianego tematu,
zagadnienia,
- gotowość do pracy w zespołach, udział w życiu szkoły, w konkursach,
olimpiadach.
10. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
11. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wychowania fizycznego i informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
12. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
13. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców/opiekunów prawnych oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
a) w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego lub indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia;
b) w przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
4. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
Uczeń ma prawo do rzetelnej i wyczerpującej informacji o poziomie i postępach jego osiągnięć edukacyjnych w myśl zasady, że każda ocena jest jawna, zrozumiała i uzasadniona. Ma też prawo do jej poprawy na warunkach ogólnie ustalonych z nauczycielem.
1) o poziomie i postępach osiągnięć edukacyjnych ucznia informuje się:
- ustnie każdorazowo w momencie wystawienia oceny;
- pisemnie poprzez wpis do dzienniczka ucznia lub zeszytu przedmiotowego;
- pisemnie poprzez recenzje prac pisemnych;
- w miarę potrzeb – ustnie szczegółowo poprzez indywidualne rozmowy z uczniem.
2) Uczeń ma prawo wglądu do sprawdzonych i ocenionych wszelkich swoich prac pisemnych. Na wniosek ucznia sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi.
3) Prace pisemne, w tym wszelkie pisemne sprawdziany i testy, nauczyciele są zobowiązani ocenić i poinformować ucznia o ocenie w ciągu dwóch tygodni od daty napisania. Kartkówki powinny być ocenione w ciągu jednego tygodnia.
4) Prace te po ocenie i omówieniu z uczniem nauczyciel przechowuje na terenie szkoły przez cały dany rok szkolny do wglądu dla osób kontrolujących i rodziców ucznia.
5) O terminie pracy klasowej, testu uczeń jest powiadomiony z tygodniowym wyprzedzeniem.
6) W tygodniu mogą odbyć się trzy prace klasowe lub sprawdziany.
7) Kartkówkę z trzech ostatnich lekcji nauczyciel może przeprowadzić bez zapowiedzi.
5. Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
1.O powyższym rodziców informuje się:
- poprzez kontakty indywidualne- w miarę potrzeb, (fakt rozmowy z rodzicem nauczyciel lub wychowawca odnotowuje w dzienniku lekcyjnym w stosownej tabeli);
- na okresowych i śródrocznych zebraniach rodziców w szkole z zachowaniem dyskrecji;
- poprzez wpis do dzienniczka ucznia lub zeszytu przedmiotowego lub kontaktowego z żądaniem podpisu potwierdzającego fakt zapoznania się z jego treścią;
2. Wyniki klasyfikacji śródrocznej uczniów, przekazywane są rodzicom na zebraniach odbywających się po klasyfikacji śródrocznej.
3. Informacja o wynikach klasyfikacji przekazywana jest rodzicom w formie karty oceny cyfrowo-opisowej, która zawiera:
- oceny klasyfikacyjne z poszczególnych przedmiotów i zachowania,
- uwagi ogólne nauczyciela na temat ucznia,
- ocenę postępów w nauce i zachowaniu,
- informacje i problemach wychowawczych,
- rady związane z postępami w nauce,
- sugestie dla rodziców dotyczące postępowania z dzieckiem,
- wychowawca może dodatkowo zasygnalizować konieczność zasięgnięcia porady u psychologa lub innego specjalisty.
W razie potrzeby do rodziców lub prawnych opiekunów można wysłać pocztą pisemne lub telefonicznie, wezwanie do stawienia się w szkole. Kopię pisemnego wezwania pozostawia się w kancelarii szkoły, a fakt powiadomienia telefonicznego nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym lub w swoim zeszycie wychowawczym ucznia.
Zainteresowani nauczyciele maja obowiązek bieżącego informowania się o powyższym ustnie w kontaktach służbowych pomiędzy sobą.
6. Warunki i tryb uzyskiwania wyższych, niż przewidywane, rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
a) Informacja przekazywana jest w formie pisemnej, na spotkaniach z wychowawcami klasy. Rodzice podpisem w dzienniku potwierdzają fakt otrzymania informacji.
a) Każdy uczeń ma prawo, osobiście lub za pośrednictwem swoich rodziców (prawnych opiekunów) do odwołania się od przewidywanej oceny rocznej, jeżeli uważa, że wystawiona ocena jest zbyt niska.
b) W takim przypadku uczeń, rodzice ucznia lub jego prawni opiekunowie zgłaszają pisemnie nauczycielowi prowadzącemu dane zajęcia chęć poprawy tej oceny, określając
o jaką ocenę się ubiega, w okresie nie dłuższym niż tydzień od otrzymania informacji
o przewidzianej ocenie rocznej.
c) Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których uczeń wnioskuje o podwyższenie oceny, przekazuje w formie pisemnej zakres materiału i wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskana oceny, o którą ubiega się uczeń. Zakres materiału może dotyczyć jednego okresu, roku szkolnego lub poszczególnych działów nauczania, w zależności od dotychczasowych osiągnięć ucznia.
d) Uczeń może otrzymać z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć wyższą od przewidywanej roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli wykona określone przez nauczyciela zadanie niezbędne do otrzymania wyższej oceny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela nie później niż do terminu klasyfikacji rocznej.
e) Procedura określona w punkcie c może mieć formę pisemną w formie kontraktu między nauczycielem i uczniem oraz jego rodzicami (opiekunami).
f) Niedotrzymanie przez ucznia warunków określonych powyżej powoduje ustalenie oceny rocznej takiej jak przewidywana.
g) Procedura opisana w punktach b-e dotyczy także przewidywanej śródrocznej klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
7. Zasady informowania uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania.
i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
8.Sposób informowania uczniów oraz rodziców o zasadach oceniania zachowania.
9. Postępowanie z uczniami z dysfunkcjami i uczniami o obniżonych możliwościach edukacyjnych.
a) w tym celu podejmowane są następujące działania:
- zespół nauczycieli uczących w danej klasie dokonuje analizy osiągnięć ucznia,
- zespół nauczycieli opracowuje wnioski i plany poprawy,
b) szkoła stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków w danym roku szkolnym;
- zgodnie z opracowanym planem poprawy,
- zgodnie z kontraktem zawartym pomiędzy nauczycielem, uczniem i rodzicami.
§ 4
Organizacja przebiegu klasyfikowania i promowania uczniów.
1. Postanowienia ogólne:
1) Rok szkolny dzieli się na dwa równe semestry..
2) Klasyfikację przeprowadza się po każdym semestrze za dany semestr na tydzień przed jego zakończeniem.
3) Klasyfikacja za drugi semestr jest jednocześnie klasyfikacją roczną i promującą do
następnej klasy lub kończącą szkołę.
2. Sposób ustalania ocen klasyfikacyjnych.
1) Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne.
2) Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy zgodnie z odrębnym regulaminem dla
tej oceny.
3) Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według sześciostopniowej skali oraz ustaleniu oceny zachowania.
4) Ocena klasyfikacyjna za pierwszy semestr ma charakter informacyjny, diagnostyczny i motywacyjny.
5) Klasyfikowanie roczne począwszy od klasy czwartej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6) Klasyfikowanie roczne w klasach I - III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu zgodnie z kryteriami oceniania oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania zgodnie z kryteriami oceny zachowania uczniów.
7) W klasach I- III ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania jest oceną opisową.
8) Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.
9) Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
10) Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub umiarkowanym w klasach 1-3 polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej zajęć edukacyjnych i opisowej oceny zachowania.
11) Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim lub umiarkowanym, począwszy od klasy czwartej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowanie ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych opisowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Ogólne kryteria ustalania oceny klasyfikacyjnej dla uczniów klas I- III
1) Wymagania edukacyjne określają, co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu etapu nauczania.
2) W klasach I -III poziom opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania ocenia się oceną opisową wg poziomów: 5,4,3,2,1
- pracuje samodzielnie, w szybkim tempie, jest twórczy,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,
- stosuje wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- proponuje rozwiązania nietypowe,
- rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania,
- pracuje samodzielnie, poprawnie stosuje zdobytą wiedzę,
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
- poprawnie stosuje zdobyte wiadomości w sytuacjach typowych,
- pracuje samodzielnie, ale czasami potrzebuje pomocy,
- samodzielnie rozwiązuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
- przy pomocy nauczyciela rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
- pracuje wolno, niesystematycznie, niechętnie, popełnia liczne błędy, oczekuje stałej pomocy ze strony nauczyciela,
- ma braki, które jednak pozwalają na uzyskanie podstawowej wiedzy,
- pracuje bardzo wolno, czasami nie podejmuje pracy, osiąga minimalne postępy,
- nie rozwiązuje samodzielnie zadań o niewielkim stopniu trudności,
- ma braki uniemożliwiające sukcesy w dalszej nauce.
3) Szczegóły oceniania zawarte są w Przedmiotowym Systemie Oceniania Edukacji Wczesnoszkolnej.
4) Ocena opisowa obejmuje następujące obszary edukacji:
a) E. polonistyczna,
b) E. matematyczna,
c) E. przyrodniczo-społeczna,
d) Z. techniczne,
e) Z. komputerowe,
f) E. plastyczna,
g) E. muzyczna,
h) Wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna.
5) Oceny bieżące, ocena śródroczna i roczna z religii wyrażone są cyfrą w skali 6-1.
6) Z języka obcego uczniowie otrzymują w klasach 1-3 śródroczną i roczną ocenę opisową wg poziomów: 6,5,4,3,2,1.
- 5 otrzymuje uczeń, który bardzo dobrze opanował podstawowe wiadomości, umiejętności i sprawności komunikacyjne,
- 4 otrzymuje uczeń, który dobrze opanował podstawowe wiadomości, -||-,
- 3 otrzymuje uczeń, który słabo opanował podstawowe wiadomości, -||-,
- 2 otrzymuje uczeń, który opanował podstawowe wiadomości, umiejętności, sprawności komunikacyjne z języka obcego w stopniu minimalnym,
- 1 otrzymuje uczeń, który nie opanował podstawowych sprawności komunikacyjnych z języka obcego.
7) W klasach 1-3 dopuszcza się uzyskanie przez ucznia 6 czyli oceny celującej z poszczególnych obszarów edukacji oraz z języka obcego.
4. Ogólne kryteria ustalania oceny klasyfikacyjnej dla uczniów klas IV -VI
1) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim,
b) posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza wymagania edukacyjne określone dla danych zajęć edukacyjnych, zgodnie z programem nauczania realizowanym w danej klasie,
c) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania,
d) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych wynikających z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe. Rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
e) nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do rzeczywistości,
f) jego wypowiedzi ustne i pisemne cechuje dojrzałość myślenia, świadczą o systematycznym pogłębianiu wiedzy,
g) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finału na szczeblu wojewódzkim, regionalnym albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) wyczerpująco opanował cały materiał programowy, posiada wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ,
b) właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi. Wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela,
c) samodzielnie i umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce,
d) stosuje poprawny język, poprawnie posługuje się terminologią naukową. Jego wypowiedzi cechuje kondensacja i zgodność z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania,
e) nie uchyla się od czynnego udziału w konkursach przedmiotowych, artystycznych i imprezach sportowo-rekreacyjnych.
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) opanował cały zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania danej klasy,
b) wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu podstawowych problemów teoretycznych i praktycznych, złożone problemy rozwiązuje z pomocą nauczyciela,
c) w swojej wypowiedzi nie popełnia błędów językowych, popełnia natomiast usterki stylistyczne,
d) wykazuje duże zainteresowanie i zaangażowanie w przyswajaniu wiedzy,
e) wyróżnia się systematycznością i obowiązkowością.
4) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się przedmiotu,
b) poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia zjawiska przy pomocy nauczyciela,
c) stosuje wiadomości do celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela,
d) popełnia niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazuje w języku zbliżonym do potocznego, jego wypowiedzi są mało skondensowane,
e) wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu zasadniczych i podstawowych zagadnień.
5) Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
a) w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
b) podstawowe zagadnienia i problemy rozwiązuje z pomocą nauczyciela przy
pomocy pytań naprowadzających
c) nie rozumie podstawowych uogólnień, nie potrafi wyjaśniać zjawisk,
d) popełnia liczne błędy, jego styl jest nieporadny, ma trudności w wysławianiu się.
6) Ocenę niedostateczną trzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności objętych programem nauczania w
danej klasie
b) nie rozumie podstawowych pojęć i zagadnień,
c) nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań, nie radzi sobie z prostymi
problemami i nie potrafi skorzystać z pomocy i wskazówek nauczyciela
d) wykazuje całkowity brak zaangażowania w przyswajaniu wiedzy.
Szczegółowe kryteria wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z poszczególnych obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określają przedmiotowe systemy oceniania.
5. Termin wystawiania ocen klasyfikacyjnych.
a) W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze- jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, który może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
- nauczyciel z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
a) Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna.
b) Ustalona przez komisję niedostateczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Skład komisji, termin sprawdzianu, zadane pytania sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
- do protokołu dołącza się pisemne race ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
a) o przewidywanych śródrocznych i rocznych niedostatecznych ocenach klasyfikacyjnych, wychowawca klasy w porozumieniu z innymi nauczycielami informuje w formie pisemnej rodziców na miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Rodzice podpisują przekazaną pisemną informację,
potwierdzając fakt otrzymania tej informacji.
b) o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych, wychowawca klasy, w porozumieniu z innymi nauczycielami, sporządza pisemną informację na miesiąc wcześniej przed planowaną klasyfikacją i przekazuje informację rodzicom. W odpowiednim miejscu w dzienniku lekcyjnym rodzice potwierdzają fakt otrzymania tej informacji.
Sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.
§ 5
1) indywidualny tok lub program nauki,
2) realizujący obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą,
3) egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia wymienionego w ust. 4 pkt. 2 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: techniki, plastyki, muzyki, wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych,
4) uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt. 2 zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
1) egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej lub ustnej,
2) egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkich charakter zadań praktycznych.
a) w skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania albo odpowiedniej klasy,
b) egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej,
c) przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem i jego rodzicami liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia,
d) w czasie egzaminu mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice ucznia.
7. Dla przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego rodzice ucznia lub jego prawni opiekunowie wnoszą na piśmie do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni przed datą posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej prośbę o dopuszczenie do egzaminu klasyfikacyjnego.
8. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, w którym podaje się jego wynik (oceny) z krótkim uzasadnieniem oraz skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne. Do protokołu załącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
a) pytania egzaminacyjne przygotowuje nauczyciel egzaminator a zatwierdza dyrektor szkoły.
9. Uzyskana ocena na egzaminie niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
10. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych , w dokumentacji nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.
Organizacja egzaminów poprawkowych
§ 6
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminator,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
a) skład komisji określony jest w § 4ust. IV pkt.5,
b) ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
Warunki promocji ucznia
§ 7
I. Uczniowie klas I-III.
- odznacza się wysoką kulturą osobistą,
- potrafi zgodnie współpracować w grupie,
- przestrzega regulaminów szkolnych,
- bierze aktywny udział w życiu klasy i szkoły,
- osiąga wysokie wyniki w nauce,
- jest systematyczny i obowiązkowy,
- uczeń ten otrzymuje nagrody przewidziane w Statucie Szkoły
II. Uczniowie klas IV-V
Warunki ukończenia szkoły podstawowej
§ 8
1. Uczeń kończy szkołę podstawową:
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie VI oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu.
b) wynik tego sprawdzianu nie ma wpływu na ukończenie szkoły.
a) uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religie albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 2 wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA
§ 9
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania uwzględniają następujące kryteria :
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIÓW KLAS I-III OKREŚLA ODRĘBNY REGULAMIN DLA KLAS I-III
§ 10
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIÓW KLAS IV-VI
§ 11
- regulaminu biblioteki,
- ustaleń dotyczących praw i obowiązków ucznia,
- zasad usprawiedliwiania nieobecności,
- noszenia ustalonego stroju oraz dbania przez ucznia o schludny wygląd,
- zasad używania podczas pobytu w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.
- nauczycieli,
- uczniów danej klasy,
- ocenianego ucznia.
a) przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić ich wpływ na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego zachowania, opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub specjalistycznej.
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem,
a) rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończenia szkoły przez ucznia, któremu w Publicznej Szkole Podstawowej Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek co najmniej dwa razy z rzędu ustaloną naganną roczną ocenę zachowania.
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 12
§ 13
Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania wszystkim członkom społeczności szkolnej.
§ 14
Wewnątrzszkolny Systemu Oceniania zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu
4 października 2011 roku
Wewnątrzszkolny Systemu Oceniania wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek