Akty prawne - archiwum

Program Profilaktyki

Szkolny Program Profilaktyki

 

Publicznej Szkoły Podstawowej

Stowarzyszenia rozwoju Wsi

w Jarnołtówku

 

 

 

 

 

 

 

Opracowali: Przemysław Idzi

Katarzyna Idzi

 

Cel główny:

Profilaktyka rozumiana jest jako zapobieganie pojawieniu się i występowaniu niepożądanych zjawisk i procesów, określanych jako patologie życia społecznego oraz promowanie zjawisk alternatywnych w stosunku do tych, które próbuje się wyeliminować.

Profilaktyka to również system działań wzmacniających lub podtrzymujących pozytywne postawy uczniów w toku wychowania. Realizowana jest ona podczas działalności edukacyjnej szkoły tj. w ramach nauczania zintegrowanego w klasach I - III, w ramach godzin wychowawczych oraz różnych form zajęć pozaszkolnych, jak również w postaci odrębnych  zajęć profilaktyczno – wychowawczych  skierowanych  nie tylko do uczniów, ale również ich rodziców oraz pracowników szkoły.

Celem głównym programu jest kształtowanie osobowości ucznia kierunku dobra swojego i innych poprzez wszechstronny rozwój interpersonalny, emocjonalny, a także fizyczny.

Cele szczegółowe programu:

a)    przezwyciężanie trudności dydaktyczno-wychowawczych uczniów poprzez;

-       integracja w zespołach uczniowskich,

-       kształcenie umiejętności otwartego wyrażania swoich myśli i poglądów,

-       kształcenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,

-       kształcenie postaw twórczych i asertywnych,

b)    propagowanie zdrowego stylu życia

c)    wyeliminowanie wulgaryzmów oraz przemocy w szkole (agresja pod różnymi postaciami: słowna, fizyczne itp.)

d)    wpływ używek na osoby w młodym wieku

e)    promowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego,

f)     przeciwdziałanie wszelkim zagrożeniom i odpowiednie reagowanie w przypadku pojawienia się ich na terenie szkoły i w środowisku ucznia,

g)    bezpieczeństwo dziecka w domu, szkole, na ulicy oraz podczas zabaw

h)   poprawienie komunikacji w relacjach nauczyciel-uczeń, uczeń-rodzic, uczeń-uczeń.

i)     życzliwość względem innych, szczególnie osób chorych, kalekich, samotnych i starszych

j)     uwrażliwianie na drugiego człowieka

k)    zauważanie dobrych cech u siebie i innych

 

Podstawowymi aktami prawnymi stanowiącymi podstawę działań profilaktycznych podejmowanych w Szkole Podstawowej w Jarnołtówku są:

- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej - art. 72

- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego            w poszczególnych typach szkół. ( Dz. U. z 2002 r. Nr 51, poz. 458).

- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226).

 

Oraz:

- Wnioski z Rad Pedagogicznych

- Wnioski wychowawców

- W oparciu o zgłoszenia uczniów, rodziców oraz innych nauczycieli

- Obserwacji zachowań uczniów

 

Diagnoza obszarów problemowych:

W szkole bardzo rzadko dochodzi do zjawisk incydentalnych. Należą do nich: kradzieże mienia o niewysokiej wartości, wagary. Niestety częściej do dochodzi w szkole do: agresji słownej i „lekkiej” agresji fizycznej (popychanie szturchanie, podkładanie nogi), używania wulgaryzmów wśród uczniów, zaśmiecania otoczenia, nieprawidłowych nawyków żywieniowych i sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów, widocznego braku lub braków kultury osobistej uczniów (brak znajomości zasad dobrego wychowania, niewłaściwy stosunek do  rówieśników, pracowników szkoły, rodziców i osób starszych itp.)

 

 

 

 

Tematyka:

UCZNIOWIE:

  1. Troska o rozwój intelektualny: Programy dostosowane do możliwości i potrzeb uczniów; akceptacja orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz zaświadczeń lekarskich
  2.  Obserwacja i analiza zachowań oraz postaw uczniów (wrażliwość na cierpienie drugiego człowieka): dyskusję , wykłady.
  3. Wychowanie zdrowotne (troska o zdrowie uczniów, rozwijanie umiejętności psychospołecznych uczniów): Współpraca z pielęgniarką szkolną, Edukacja prozdrowotna: pogadanki, gazetki itp. zajęcia pozalekcyjne: sks, kółka informatyczne, plastyczne i inne.
  4. Aktywne spędzanie czasu wolnego jako jedna z dróg chroniących przed uzależnieniem środkami odurzającymi: pogadanki, lekcje wychowania fizycznego, sks.
  5. Wulgaryzmy w życiu młodego człowieka – zmora XXI wieku
  6. Zachowania agresywne:  rodzaje agresji, sposoby radzenia sobie z nią; spotkania z uczniami agresywnymi i narażonymi na agresję
  7. Pomoc psychologiczno-profilaktyczna: Godziny wychowawcze: (nauka asertywności, sztuki bycia sobą, umiejętności radzenia sobie ze stresem, gniewem, przemocą, zapoznanie uczniów z zasadami współżycia społecznego itp.); Przygotowanie gazetki profilaktycznej o charakterze ostrzegawczym (najważniejsze telefony i instytucje wspomagające rodzinę) Prowadzenie różnych form uświadamiania zagrożenia zdrowia i życia, promowanie zdrowego stylu życia (spotkania ze specjalistami), włączanie uczniów w akcje ogólnokrajowe (dzień bez papierosa 31.X.,dzień niepełnosprawnych, sprzątanie świata, dzień Ziemi, zapobieganie chorobom i nałogom (pogadanki, filmy)
  8. Organizacja otoczenia ucznia sprzyjającego jego harmonijnemu rozwojowi: Zagospodarowanie terenów wokół szkoły (dbałość o estetykę klas, szkoły i wokół niej), wzmożone dyżury podczas przerw, dobra organizacja dojazdów do szkoły, organizowanie kółek w godzinach popołudniowych

 

 

 

NAUCZYCIELE:

  1. Rozwój osobisty i zawodowy nauczycieli: (organizowanie nauczycielom szkoleń sprzyjających nabywaniu umiejętności wychowawczych, edukacja prawna nauczycieli w zakresie problemów dzieci, wewnątrz szkolne doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki prozdrowotnej, zespoły samokształceniowe, udział w konferencjach, kursy kwalifikacyjne, studia podyplomowe)
  2. Zintegrowanie działań podejmowanych przez pracowników szkoły na rzecz uczniów: Wspólne rozwiązywanie problemów dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanie wymagań do możliwości i potrzeb uczniów, współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, z Poradnią Zdrowia, dokonywanie systematycznej oceny zachowania dzieci, imprezy integracyjne, prezentacja twórczości i wytworów młodzieży, uwrażliwienie na potrzeby innych.

RODZICE:

  1. Współpraca z rodzicami uczniów sprawiających problemy wychowawcze w szkole: Organizowanie spotkań z rodzicami tych uczniów, rozmowy indywidualne, porady.
  2. Wspieranie rozwoju uczniów mających trudności w nauce: Spotkania indywidualne z rodzicami, wsparcie moralne dla rodziców, pomoc materialna, pomoc w załatwianiu różnych spraw w urzędach lub placówkach pomocniczych uczniom.
  3. Kształtowanie w rodzicach poczucia odpowiedzialności i przynależności do szkoły: zachęcanie rodziców do organizowania wspólnych klasowych imprez, wycieczek, dyskotek, uroczystości i imprez szkolnych, kiermaszów, integracyjnej zabawy karnawałowej.
  4. Zapewnienie obiegu informacji pomiędzy pracownikami szkoły a rodzicami: informowanie rodziców o postępach w nauce dzieci, o zachowaniach, o możliwości uzyskania pomocy specjalistycznej i innych sprawach

 

Głównymi realizatorami w/w założeń są:

- Dyrektor Szkoły,

- nauczyciele (przede wszystkim wychowawcy),

- Pedagog szkolny

- Samorząd Uczniowski wraz z opiekunem,

- Rada Rodziców

- oraz sami uczniowie.

Cele szczegółowe są realizowane przede wszystkim na lekcjach dydaktycznych w szkole. Zajęcia pozalekcyjne, spotkania pozaszkolne, wycieczki, dyskoteki itp. pełnią funkcję pomocniczą jednak niezbędną do osiągnięcia celów.

Działania profilaktyczne mają charakter: informacyjny, edukacyjny i wczesnej interwencji

 

Kontrola i monitoring Programu Profilaktyki – formy i metody realizacji:

- Gazetki ścienne

- Apele

- Wycieczki szkolne

- Rozmowy z uczniami i rodzicami

- Subiektywna ocena nauczycieli odnośnie realizacji Programu: bieżące dyskusje itp.

- Uczestnictwo dzieci w pozalekcyjnych zajęciach sportowych w ramach  

  Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

- Udział w ministerialnym programie „Szkoła w ruchu”

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Przemysław Idzi, Katarzyna Idzi
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 października 2014 04:58
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jacek Górski
Ilość wyświetleń: 1092
02 października 2014 04:58 (Jacek Górski) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)