Szczegółowe zadania szkoły
jako środowiska wychowawczego w pierwszym etapie edukacyjnym
Cele i efekty działań wychowawczych |
Sposób realizacji |
Termin |
Odpowiedzialni |
Ewaluacja |
1. Miejsce dziecka w grupie rówieśniczej i nauka działania - poczucie przynależności do danej klasy, - wyrażanie potrzeb działania w grupie rówieśniczej, - współtworzenie - współodpowiedzialność za działania grupy. |
ü wybór samorządu klasowego, ü zabawy integrujące zespół klasowy, ü organizowanie imprez szkolnych i klasowych (pasowanie klas pierwszych, klasowe ognisko, zabawa andrzejkowa, Mikołajki, Wigilia, Bal Karnawałowy, Powitanie Wiosny) |
wrzesień, cały rok |
WychowawcyKlas I-III |
Obserwacja, |
2. Poznawanie ü okazywanie w słowach, działania szacunku wobec dorosłych, rówieśników ü nawykowe stosowanie zwrotów grzecznościowych, ü poznanie symboli narodowych i nabycie umiejętności zachowania się wobec nich ü znajomość i stosowanie obowiązujących zasad korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły
|
ü podejmowanie tematyki na zajęciach integracyjnych poprzez opowiadania, scenki rodzajowe, dramę, rozmowę nauczającą, ü prezentacja symboli narodowych i godnego zachowania się wobec nich; nauka Hymnu Państwowego, postawy i szacunku wobec Flagi i Godła Państwowego,
ü zapoznanie uczniów i rodziców ü przybliżanie dzieciom tematyki związanej z korzystaniem z telefonów komórkowych poprzez zajęcia plastyczne, techniczne.
|
cały rok
listopad, maj
IX -X |
Wychowawcy klas I-III, katecheta
Wychowawcy Dyrektor szkoły |
Obserwacja, rozmowa z wychowankami; wyniki konkursu;
Obserwacja uczniów podczas uroczystości szkolnych.
Analiza dokumentów
|
3. Kształcenie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych: ü znajomość i rozumienie pojęć stosowane do wieku: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność, ü świadomość własnych praw, instancji, do których można zwrócić się o pomoc, ü dostrzeganie różnic między ludźmi i uch akceptowanie, ü rozróżnianie dobra i zła ü umiejętność domawiania |
ü Zapoznanie z dokumentami szkoły: statusem regulaminem ucznia, regulaminem oceniania i klasyfikowania, wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania i innymi, ü Podejmowanie tematyki poprzez stosowanie scenek sytuacyjnych, dramy, rozmów nauczających, prac plastycznych, innych, ü Ćwiczenia asertywności.
|
wrzesień, październik
Cały rok |
Wychowawcy klas I-III
Wychowawcy Klas I-III, katecheta |
Funkcjonowanie systemu kar Obserwacja, przegląd twórczości plastycznej; |
Szczegółowe zadania Szkoły jako środowiska wychowawczego w drugim etapie edukacyjnym
Cele i efekty działań wychowawczych |
Sposób realizacji |
Termin |
Odpowiedzialni |
Ewaluacja |
1. Rozwijanie samorządnej działalności uczniów: ü zrozumienie pojęcia „samorządność” poprzez działanie wszystkich uczniów w klasie i w szkole, ü rozwijanie poczucia odpowiedzialności za sprawy klasy ü ustalenie obowiązków uczniów, ü przestrzeganie zasad obowiązujących w szkole na zajęciach i w czasie przerw, ü stosowanie zasad szkolnej demokracji. |
ü wybór samorządu klasowego i szkolnego, ü opracowanie planu SU, ü wypracowanie i stosowanie procedury odwoławczej w wypadku naruszenia praw i obowiązków ucznia, ü współudział uczniów w organizacji i przebiegu imprez i uroczystości szkolnych, ü realizacja tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy, ü organizowanie apeli porządkowych, ü konsekwentne egzekwowanie stosowania się do reguł obowiązujących w szkole.
|
Wrzesień, październik
Wrzesień, październik
Cały rok
|
Dyrekcja Szkoły, wychowawcy klas IV – VI, opiekunowie SU. |
Protokoły zebrań SU, |
2. Kształcenie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami ü poznanie i stosowanie w praktyce zasad aktywnego słuchania, ü opanowanie umiejętności jasnego ü opanowanie umiejętności bezpośredniego i otwartego wyrażania swoich próśb, oczekiwań i sądów, ü opanowanie umiejętności rozumienia uczuć innych. |
ü ćwiczenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej, parafraza, ü trening asertywności na godzinach do dyspozycji wychowawcy, ü realizacja treści ścieżek edukacyjnych: edukacja czytelnicza i medialna, wychowanie do życia ü ćwiczenie empatii, aranżowanie sytuacji problemowych. |
Cały rok |
Wychowawcy klas IV – VI, nauczyciel polonista |
Stworzenie tematyki godzin wychowawczych na dany rok |
3. Poznanie swoich mocnych i słabych stron oraz praca nad nimi: ü nabycie umiejętności obiektywnej oceny własnego postępowania, ü nabycie świadomości własnych wad i zalet, ü akceptacja siebie, ü dostrzeganie wpływu innych na kształtowanie osobowości, ü wykształcenie postawy krytycyzmu wobec wzorców propagowanych w środkach masowego przekazu. |
ü podkreślanie mocnych i słabych stron przez nauczyciela wychowawcę i nauczycieli poszczególnych przedmiotów, ü stosowanie aktywnych metod na godzinach do dyspozycji wychowawcy, mających na celu „poznanie” samego siebie, ü trening asertywności, ü realizacja ścieżki czytelniczej i medialnej, ü uwzględnienie w tematyce godzin do dyspozycji wychowawcy problemu masmediów.
|
Cały rok |
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, wychowawcy klas IV – VI, nauczyciel biblioteki, wychowawcy świetlicy |
Analiza tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy, zapis w dziennikach lekcyjnych |
4. Wdrażanie do planowania własnych działań i przewidywania ich skutków: ü zrozumienie potrzeby wyznaczania sobie celów i dążenie do ich osiągnięcia, ü ukazanie możliwości realizowania się w różnych zawodach, ü planowanie własnej przyszłości, kariery zawodowej, ü nabycie umiejętności dokonania samokontroli i samooceny. |
ü podejmowanie tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy, zajęciach bloku humanistycznego, godzinach świetlicowych, dotyczących wyboru zawodu, ü organizowanie spotkań z przedstawicielami niektórych zawodów, np. z policjantem, lekarzem, stomatologiem, leśnikiem, urzędnikiem, itp. |
Według planów wychowawców klasowych i wychowawców świetlicy |
Wychowawcy klas IV – VI, wychowawcy świetlicy, wicedyrektor szkoły. |
Analiza tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy, zapis w dziennikach lekcyjnych
|
5. Kształtowanie postaw ekologicznych i prozdrowotnych. |
ü udział w konkursach i akcjach ekologicznych, np. „Sprzątanie świata”, ü organizowanie Szkolnego Tygodnia Ekologicznego, ü organizowanie Dnia Sportu, ü organizowanie wycieczek krajoznawczych, ü spotkanie z pielęgniarką szkolną (badania bilansowe, sprawdzanie czystości, pogadanki na temat higieny osobistej) ü pozalekcyjne zajęcia sportowe w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Wrzesień,
Cały rok Październik Kwiecień
Maj Cały rok
Pierwsze półrocze |
Wychowawcy klas IV – VI, nauczyciel przyrody, nauczyciele wychowania fizycznego |
Wyniki konkursów, Zapisy w dzienniku
|
6. Kultywowanie tradycji i kultury : ü dostrzeganie własnych „korzeni” i „swojego miejsca” na Ziemi, ü poznanie elementów historii i kultury najbliższego środowiska, ü budzenie szacunku do symboli regionalnych, postaci związanych z historią regionu i jego współczesnym życiem,
|
ü realizacja treści ścieżki Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie, ü udział w konkursach o tematyce regionalnej, ü przygotowanie Jasełek Bożonarodzeniowych, ü współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Głuchołazach |
Cały rok
Według harmonogramu organizatorów Grudzień Cały rok |
Nauczyciel historii i nauczyciele regionaliści, nauczyciele realizujący treści edukacji regionalnej, katecheci |
Wytwory sztuki ludowej, ekspozycje, Regulaminy i wyniki konkursów
Inscenizacje
|
7. Ukazanie roli rodziny w życiu człowieka: ü przekonanie o nadrzędnej roli rodziny w życiu każdego człowieka – funkcje rodziny, ü wspieranie rodziców w procesie wychowania, ü poznanie praw i obowiązków dziecka oraz rodziców, ü uświadomienie konieczności dostosowania swoich potrzeb z możliwościami rodziców, ü omówienie wpływu atmosfery rodzinnej na funkcjonowanie człowieka. |
ü Poruszanie tematyki godzin wychowawczych, ü Realizacja treści ścieżki wychowanie do życia w rodzinie, edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie, ü Pogadanka, rozmowa nauczająca na zajęciach języka polskiego, historii, przyrody, ü Wykonanie drzewa genealogicznego. |
Cały rok |
Wychowawcy, nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
Analiza tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy, wytwory uczniów. |
8. Współdziałanie z rodzicami |
ü Współpraca z rodzicami w zakresie wychowania dzieci, ü Działalność Rady Rodziców, ü Spotkania z rodzicami, ü Wspólne imprezy, np. zabawa integracyjna, ü Udział rodziców w przedstawieniach i uroczystościach szkolnych, np. spotkanie wigilijne, andrzejkowe, obchody Dnia Dziecka |
Cały rok Kalendarz imprez i uroczystości oraz według harmonogramu spotkań z rodzicami. |
Dyrekcja, wychowawcy klas, Rada Rodziców. |
|
Szkolny program wychowawczy
Publicznej Szkoły Podstawowej
Stowarzyszenia Rozwoju Wsi
Jarnołtówek w roku szkolnym 2014/2015
„W wychowaniu chodzi właśnie o to
Ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
- o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,
aby więc poprzez wszystko co ma, co posiada,
umiał bardziej i pełniej być
nie tylko z drugim, ale i dla drugich”.
Jan Paweł II
Przemówienie w UNESCO
02. 06. 1980 r.
Podstawa prawna programu:
- Konstytucja RP art. 48 ust. 1, art. 53 ust. 3, art. 72 ust. 1
- Konwencja o Prawach Dziecka
- Ustawa o Systemie Oświaty art. 1, 4, 5, 22, 33, 34 a, 40
- Karta Nauczyciela art. 6
- Podstawa Programowa- Rozporządzenie MENiS z dn. 26. 02. 2002 r.
GŁÓWNE CELE WYCHOWAWCZE
1. Integralny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2. Wychowanie ucznia do świadomego dokonywania wyborów, autokreacji oraz
umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej, a takŜe
wyrobienie w uczniach umiejętności radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach.
3. Zapewnienie uczniom moŜliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
osiągnięcia sukcesu szkolnego i uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej.
Cele szczegółowe:
Integralny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze:
intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym)
Wychowanie ucznia do świadomego dokonywania wyborów, autokreacji oraz
umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej
Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
osiągnięcia sukcesu szkolnego i uzyskania świadectwa ukończenia szkoły
podstawowej
MODEL ABSOLWENTA
Realizacja ogólnych zadań szkoły pozwala przyjąć, że uczeń kończący szkołę podstawową jest:
- odpowiedzialny, solidny, zaradny, otwarty
Zna swoje prawa, potrafi je egzekwować. Rozumie sens pełnionych obowiązków. Jest odpowiedzialny za własne postępowanie. Zna sposoby rozwijania swoich zainteresowań. Ma własne pomysły na rozwiązywanie napotkanych problemów. Umie bronić swojego zdania, nie ulegając łatwo wpływom innych.
- uczciwy, prawy, prawdomówny
Stara się zasłużyć na zaufanie innych. Umie przyznać się do błędu i ponieść konsekwencje swojego zachowania.
- kulturalny, taktowny, szanujący innych
Dobrze zna prawidłowe normy zachowania i stara się je stosować w środowisku szkolnym i domowym. Zna i stosuje nabytą w szkole kulturę słowa, zachowania i stroju.
- krytyczny wobec siebie i innych
Potrafi oceniać i wartościować zachowania swoje i innych. Wybiera odpowiednie dla siebie informacje ze środków masowego przekazu, umie je analizować. Odróżnia fikcję od świata realnego w przekazach medialnych.
- wykazuje postawę obywatelską
Szanuje tradycję i kulturę własnego narodu. Wykazuje poszanowanie dla innych kultur i tradycji.
Wartości wychowawcze
Struktura oddziaływań
Dyrektor szkoły
Nauczyciele
Wychowawcy klas
Rodzice
Samorząd Uczniowski
Rada Rodziców
proces wychowawczy szkoły.
Normy zachowania obowiązujące uczniów szkoły
5. Szanują sprzęt szkolny, swoją i cudzą własność oraz zieleń
wokół szkoły:
6. Wymienione normy zachowania obowiązują także w kinie, teatrze
i na wycieczkach szkolnych.
7. O złym zachowaniu kolegów informują dorosłych.
EWALUACJA
Program wychowawczy ma charakter otwarty i będzie poddawany ewaluacji oraz weryfikacji według potrzeb.
Dodatkowe formy ewaluacji:
- obserwacja,
- ankiety dla uczniów i rodziców,
- rozmowy z uczniami,
- rozmowy z rodzicami,
- analiza dokumentów,
- obserwacja i ocena zachowań.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Jarnołtówek